Vektorprodukt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Du har vel lært å rekne ut vektorproduktet? Sett det opp helt tilsvarende som du pleier (matriseform, antageligvis?), med vektoren [1,1,1] og [x,y,z]. Du vet at komponentene til resultatvektoren skal være henholdsvis 1, -2, og 1. (resultatet av u x v). Dette bør gi deg tre ligninger med tre ukjente.

Edit: skriveleif ..
Last edited by Vektormannen on 10/09-2008 21:40, edited 2 times in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Okey, jeg skal tenke høyt:

Vi har gitt vektorene [tex]u=[1,1,1][/tex] og [tex]v=[1,2,3][/tex]
Finn en vektor w ≠ v slik at [tex]u \times w[/tex] = u x v

okey, først, hva er [tex]U \times V[/tex] ?

[tex][1,1,1] \times [1,2,3] = [1,-2,0][/tex]

vel, [tex][x,y,z] \times [1x,1y,1z][/tex][tex] = [1,-2,0][/tex], hvor[tex][x,y,z][/tex] ikke er [tex]V[/tex]

[tex]ex = (y * 1z) - (z*1) og ey = (z * 1x) - (x*1z) og ez = (x * 1y) - (y *1x) [/tex]

Håper ikke det ble noe feil her, måtte tenke skikkelg! hehe

så har vi videre disse likningene da:

[tex]y * 1z - z *1y = 1[/tex]

[tex]z* 1x - x * 1z = -2[/tex]

[tex]x* 1y - y * 1x = 0[/tex]

PRØVING OG FEILING VIDERE ???

(jeg holder på)
Last edited by mathme on 10/09-2008 21:36, edited 1 time in total.
fiasco
mrcreosote
Guru
Guru
Posts: 1995
Joined: 10/10-2006 20:58

Nå surrer du verre! Det er viktig å lese oppgava ordentlig så man ikke regner på noe som ikke har stort med saken å gjøre.
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

mrcreosote wrote:Nå surrer du verre! Det er viktig å lese oppgava ordentlig så man ikke regner på noe som ikke har stort med saken å gjøre.
Jeg tror jeg er på riktig spor, se jeg får jo disse likningene her:

y - z = 1
z - x = -2
x-y = 0


Er det ikke riktig ???
fiasco
mrcreosote
Guru
Guru
Posts: 1995
Joined: 10/10-2006 20:58

De ligningene er nærmere det rette, men de stammer jo ikke fra utregninga di over. Der finner du WxW, hvorfor? Du må også være mer nøyaktig når du regner.
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

mrcreosote wrote:De ligningene er nærmere det rette, men de stammer jo ikke fra utregninga di over. Der finner du WxW, hvorfor? Du må også være mer nøyaktig når du regner.
Jeg forstår at det kan ha vært forvirrans, men jeg satt egentelig bare x y z foran tallene til V vektor, bare sånn at jeg kunne se likninga...

MEN, hvordan i alle dager løser jeg disse tre likningene ?
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Altså jeg prøvde meg på den måten:


y - z = 1
z - x = -2
x-y = 0

x= Y


z-y = -2
y - z = 1

y = 1 + z

z - 1 + z = -2

2z = -2 + 1
z = -0,5

Da er y = -2 + 0,5 = -1,5

og x = - 1,5

Dette blir jo helt galt ? Blir det ikke ?



y - z = 1
z - x = -2
x-y = 0

Setter de inn:

-2 - -0,5 [symbol:ikke_lik] 1
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Ligningene dine er som mrcreosote sier, feil! Få dem rett før du prøver å løse ligningssettet :p
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Posts: 1995
Joined: 10/10-2006 20:58

Før du begynner å løse ligningene, må du regne riktig. Prøv å regne ut UxV og UxW en gang til.
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Vektormannen wrote:Ligningene dine er som mrcreosote sier, feil! Få dem rett før du prøver å løse ligningssettet :p
haha, takk vektormanne, men et spørsmål, jeg brukte vel riktig fremgangsmåte ? Har jeg slurvefeil eller er hele tankegangen feil ?
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

mrcreosote wrote:Før du begynner å løse ligningene, må du regne riktig. Prøv å regne ut UxV og UxW en gang til.
Tusen takk mrcreosote, skal prøve nå med engang!
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Tankegangen er helt riktig den :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Vel, dere har (som alltid) rett, jeg har gjort slurvefeil, og må skjerpe meg (sånt skjer når man regner på nettet).. men

[tex]U \times V = [1,1,1] \times [1,2,3] = [1,-2,1][/tex]

[tex][1,1,1] \times [x,y,z] = [1,-2,1][/tex]

[tex]Z-Y = 1[/tex]
[tex]X-Z= -2[/tex]
[tex]Y-X = 1[/tex]

[tex]Y = 1+X[/tex]


[tex]Z-1+x = 1[/tex]
[tex]X-Z=-2 => X=-2+Z = Z-2[/tex]

[tex]Z-1+Z-2=1[/tex]
[tex]Z+Z = 1+2+1[/tex]
[tex]2Z=4[/tex]
[tex]Z=2[/tex]

[tex]2 - Y = 1[/tex]
[tex]-Y = 1-2 [/tex]
[tex]-Y=-1 => Y = 1[/tex]

[tex]Y-X = 1[/tex]
[tex]-X = 1 - Y[/tex]
[tex]-X = 1 - 1[/tex]
[tex]-X = 0 => X = 0[/tex]

Da er vel, [tex]w = [0,1,2][/tex]

MATEMATIKK ER FANTASTISK, OG UTEN MATEMATIKK.net OG ALLE PÅ MATEMATIKK.net , vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort!

TUSEN TAKK FOLKENS!!! Vet ikke helt hva jeg hadde gjort uten dere!
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Men dere, se, det jeg sa i begynnelsen stemmer jo ?

Jeg sa:

[tex][1,1,1] \times [x,y,z] = [1,2,3][/tex]

Kan jeg da flytte[tex] [1,1,1] [/tex]over slik at jeg får :

[tex][x,y,z] = [1,2,3]-[1,1,1] = [ 0,1,2 ] [/tex]
Det er jo nøyaktig samme svar som jeg fikk med 3ukjente, betyr det at det er LOV å behandle en slik likning på vanlig måte eller er det bare en tilfeldighet at det stemmer ??????????
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Jeg har gjort denne oppgaven før, og da mener jeg man kommer frem til et ubestemt ligningssystem som er oppfyldt dersom x = y - 1 og z = y + 1. Altså vil alle vektorer på formen [k, k+1, k+2] oppfylle kravet i oppgaven.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply