x=2+4T
y=1+2T
x=-0,5-1,5T
y=3,5+3T
Da blir det altså :
2+4T=-0,5-1,5S
4T= -0,5-1,5S-2
4T= -2,5 - 1,5S
t= -0,625 - 0,375
Parameterframstilling og skjæringspunkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du har byttet ut T med S på den ene siden. Det er ikke nødvendig. Du skal bruke T på begge sider. Ellers har du gjort det riktig fram til -1.5S'en mystisk forsvinner 

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ops, beklager vranglæren der ja. Jeg forenklet det tydeligvis litt for mye 
Du har rett i det du sier at du skal bruke t og s. Men det gjør igrunn ikke saken veldig anderledes. Vi utvider til å også inkludere parameterframstilling for y. Da har du to likninger og to ukjente. Så hvis du setter opp likningene slik:
[tex]2+4t = -\frac{1}{2} - \frac{3}{2}s[/tex] (Parameterframstillingene for x)
og
[tex]1+2t=\frac{7}{2}+3s[/tex] (Parameterframmstillingene for y)
Du har allerede kommet fram til ett utrykk for t via den første likningen. Da kan den substitueres inn for t i den siste likningen jeg satte opp. Da kan du løse likningene med hensyn på s. Når du så har funnet verdien for s, setter du inn dette svaret i likningen du har kommet fram til. Da får du t verdien for skjæringspunktet til den første linjen, og s-verdien til skjæringspunktet til den andre linjen.
Beklager jeg svarte noe sent. Håper du får det til, hvis ikke får du bare spørre

Du har rett i det du sier at du skal bruke t og s. Men det gjør igrunn ikke saken veldig anderledes. Vi utvider til å også inkludere parameterframstilling for y. Da har du to likninger og to ukjente. Så hvis du setter opp likningene slik:
[tex]2+4t = -\frac{1}{2} - \frac{3}{2}s[/tex] (Parameterframstillingene for x)
og
[tex]1+2t=\frac{7}{2}+3s[/tex] (Parameterframmstillingene for y)
Du har allerede kommet fram til ett utrykk for t via den første likningen. Da kan den substitueres inn for t i den siste likningen jeg satte opp. Da kan du løse likningene med hensyn på s. Når du så har funnet verdien for s, setter du inn dette svaret i likningen du har kommet fram til. Da får du t verdien for skjæringspunktet til den første linjen, og s-verdien til skjæringspunktet til den andre linjen.
Beklager jeg svarte noe sent. Håper du får det til, hvis ikke får du bare spørre

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?