En linje "i" går gjennom punktet P(2,1) og er parallell med a vektor(4,2)
En annen linje går gjennom punktet Q(-0,5, 7/2) og er parallell med b vektor(-1,5, 3)
a) Skriv opp en parameterframstilling for hver av linjene.
b) Bestem skjæringspunktet mellom linjene ved regning.
Håper noen kan hjelpe meg
Parameterframstilling og skjæringspunkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]\vec{OP} = \vec{OQ}+t\vec{v}_r[/tex]
O til et vilkårlig punkt på linja er lik O til et punkt på linja pluss et tall gange retningsvektoren. Tar første som eksempel:
[tex][x,y,z] = [2,1]+t[4,2][/tex]
gir:
[tex]x= 2+4t[/tex]
[tex]y= 1+2t[/tex]
Skjæringspunkt:
sett f.eks x i begge linjene lik hverandre, finn verdien for t, siden oppgava påpeker at det eksisterer en skjæring betyr det at linjene ikke er vindskeive. Derfor kan du putte t tilbake inn i en av parameterframstillingene og regne ut x og y for skjæringen mellom linjene.
O til et vilkårlig punkt på linja er lik O til et punkt på linja pluss et tall gange retningsvektoren. Tar første som eksempel:
[tex][x,y,z] = [2,1]+t[4,2][/tex]
gir:
[tex]x= 2+4t[/tex]
[tex]y= 1+2t[/tex]
Skjæringspunkt:
sett f.eks x i begge linjene lik hverandre, finn verdien for t, siden oppgava påpeker at det eksisterer en skjæring betyr det at linjene ikke er vindskeive. Derfor kan du putte t tilbake inn i en av parameterframstillingene og regne ut x og y for skjæringen mellom linjene.
fiasco
Kan ikke du gi oss utregningen din, så kan vi heller se over og eventuelt korrigere den? 

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Mr. mathme har jo gitt deg framgangsmåten for deg. Du trenger ikke tenke på det som vektorer (Hvis du synes det er vanskelig). Se på det som likninger. Du har her to parameterframstillinger for hver akse. Du har
x = 2+4t og x = -0.5-1.5t
og
y = 1+2t og y = 3.5+3t
Linjene skjærer hverandre? De må være på samme sted. Hva om du setter parameterframstillinene for x lik hverandre? Da kan du løse for t. Gjør det samme for y, og voila, du har skjæringspunktet mellom de to linjene.
Sett deg ned og tenk litt på det. Tegn ett koordinatsystem hvor du tegner inn begge linjene. Da er det lettere å forstå hva du faktisk regner på, og hva du må gjøre
x = 2+4t og x = -0.5-1.5t
og
y = 1+2t og y = 3.5+3t
Linjene skjærer hverandre? De må være på samme sted. Hva om du setter parameterframstillinene for x lik hverandre? Da kan du løse for t. Gjør det samme for y, og voila, du har skjæringspunktet mellom de to linjene.
Sett deg ned og tenk litt på det. Tegn ett koordinatsystem hvor du tegner inn begge linjene. Da er det lettere å forstå hva du faktisk regner på, og hva du må gjøre

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Jeg orker å regne femti sånne oppgaver for deg, men det gjør jeg ikke, for jeg vet at du ikke lærer noe av det. Les det Herr Dinithion har skrevet, les gjerne litt mer i boka og ta opp ting du ikke forstår, så skal vi diskutere med deg til du forstår at det er slik. Husk at dette er en matteforum hvor vi diskuterer problemer og drøfter problemer, men ikke løser det for hverandre. Løser det gjerne for deg HVIS det får deg til å forstå, men jeg krever at du viser det du har gjort / prøvd først.Fagerborg wrote:Ingen som orker å hjelpe meg med en utrengning av oppgave b) ? = )

- Måten vi hjelper deg på her, er til din egen fordel. Det er mange fantastiske mennesker her som hjelper meg med problemer, men de løser sjeldent en oppgave for meg, men de hjelper meg til å løse den! Det er viktig, at du løser oppgaven sjøl og er hele tiden klar over det du gjør og hvorfor du gjør det du gjør. Bruk masse kladd, tegn situasjonen og sett deg inn i logikken!

fiasco