Ubestemt integral - unknown

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Andreas345 wrote:Til Razzy.

Var derfor jeg nevnte dette eksempelet, slik at du fikk benyttet både variabel skifte og delvis integrasjon.

Skal hjelpe deg litt mer på vei:

[tex]\int \frac{1}{1+sqrt{x}} \ dx[/tex]

[tex]u=1+sqrt{x}[/tex]

[tex]du=\frac{1}{2 \cdot \sqrt{x}} dx[/tex]

[tex]\int \frac {1}{u}\cdot \frac{2\cdot \sqrt{x}}{2\cdot sqrt{x}} dx[/tex]

[tex]\int \frac{1}{u}\cdot 2\cdot sqrt{x}\ du[/tex]

Så hvis [tex]u=1+sqrt{x} \Rightarrow \sqrt{x}=u-1[/tex].....
Jeg visste jeg hadde sett dette uttrykket før, til og med læreren min slet med det!

Image

Kjempeflott, nå ha jeg noe å fundere på! :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Andreas345 wrote:Du trenger kun å bruke variabelskifte.

[tex]\int \frac{ e^{\sqrt{x}}}{\sqrt{x}}dx [/tex]

[tex]u=sqrt{x}[/tex]

[tex]du=\frac{1}{2 \cdot \sqrt{x}}dx[/tex]

[tex]\int \frac{e^{u}}{\sqrt{x}} dx \Rightarrow \int {e^{u}\cdot \frac{2}{2\cdot sqrt{x}} dx[/tex]

[tex]\int {e^{u}\cdot 2 du=2\cdot e^{u}+C=2\cdot e^{\sqrt{x}}+C[/tex]
Syntes det var lettere å forstå hvis man:

[tex]u=sqrt{x}[/tex]

[tex]$$du = {1 \over {2\cdot\sqrt x }}dx \Rightarrow dx = 2\sqrt x $$[/tex]

[tex]$$\int {{{{e^u}} \over u}} 2 \cdot u \cdot du$$[/tex] (vi har skiftet alt av [tex]$${\sqrt x }$$[/tex] til u)

[tex]$$\int {2{e^u}} du$$[/tex]...

Men man har altså lov til å kun skifte ut det man selv ønsker? Tiltross for at vi har samme uttrykk i funksjonen? Slik du gjorde her: [tex]$$\int {{{{e^u}} \over {\sqrt x }}} dx$$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck

Ja, det var bare for å gjenkjenne "du"-en jeg hadde definert. Men kan jo selvfølgelig gjøre det på din måte og.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:
Andreas345 wrote:Du trenger kun å bruke variabelskifte.

[tex]u=sqrt{x}[/tex]

[tex]du=\frac{1}{2 \cdot \sqrt{x}}dx[/tex]

[tex]\int \frac{e^{u}}{\sqrt{x}} dx \Rightarrow \int {e^{u}\cdot \frac{2}{2\cdot sqrt{x}} dx[/tex]

[tex]\int {e^{u}\cdot 2 du=2\cdot e^{u}+C=2\cdot e^{\sqrt{x}}+C[/tex]
Syntes det var lettere å forstå hvis man:

[tex]u=sqrt{x}[/tex]

[tex]$$du = {1 \over {2\cdot\sqrt x }}dx \Rightarrow dx = 2\sqrt x $$[/tex]

[tex]$$\int {{{{e^u}} \over u}} 2 \cdot u \cdot du$$[/tex] (vi har skiftet alt av [tex]$${\sqrt x }$$[/tex] til u)

[tex]$$\int {2{e^u}} du$$[/tex]...

Men man har altså lov til å kun skifte ut det man selv ønsker? Tiltross for at vi har samme uttrykk i funksjonen? Slik du gjorde her: [tex]$$\int {{{{e^u}} \over {\sqrt x }}} dx$$[/tex]
Hvor mange ganger en skriver den substituerte som u, velger man selv, og men enkelte ganger kan den ene av skrivemåtene være en fordel, men som oftest er det bare en smakssak :D
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:
mstud wrote:Ja, det har du uansett, for alt som står bak det integraltegnet er på et vis ganget med to når du har et uttrykk på formen {2*v*w}
Av og til må man bare få ting på plass i hodet ett hundre ganger før det sitter :P

[tex]$$\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow 2\left( {x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow \cancel {\left( {2x \cdot 2{e^x}} \right)?$$[/tex]

[tex]$$\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) \ne 2\left( {x \cdot {e^x}} \right)}?$$[/tex]Disse to siste her er faktisk like, men hvis det hadde stått 2(x+e^x), hadde du måttet gange både x og e^x med 2 hver for seg, slik du ville gjøre med gangestykket her!

Saken er altså:
[tex]\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow 2\left( {x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow \cancel {\left( {2x \cdot 2{e^x}} \right)} [/tex] , men [tex]\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) = 2\left( {x \cdot {e^x}} \right)=2x \dot e^x[/tex]

Kan også vise at [tex]{\left( {2x \cdot 2{e^x}} \right)=4x \cdot e^x}[/tex]
Du ser forskjellen hvis jeg illustrerer med tall: 2(1*1)=2*1*1=2, og dette er feil: 2(1*1)=2*1*2*1=2*2=4, det samme gjelder altså for 2(x*e^x) :!: :!:

men jeg så plutselig nå at det så ut som jeg hadde svart ja til alt dette, men det var altså ikke det jeg svarte ja på ...
Last edited by mstud on 18/03-2011 13:20, edited 1 time in total.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Andreas345 wrote:Til Razzy.

Var derfor jeg nevnte dette eksempelet, slik at du fikk benyttet både variabel skifte og delvis integrasjon.

Skal hjelpe deg litt mer på vei:

[tex]u=1+sqrt{x}[/tex]

[tex]\int \frac {1}{u}\cdot \frac{2\cdot \sqrt{x}}{2\cdot sqrt{x}} dx[/tex]

Så hvis [tex]u=1+sqrt{x} \Rightarrow \sqrt{x}=u-1[/tex].....

[tex]u=1+sqrt{x}[/tex]

[tex]$$dx = 2\sqrt x \cdot du$$[/tex]

Så hvis [tex]u=1+sqrt{x} \Rightarrow \sqrt{x}=u-1[/tex]

[tex]$$\int {{1 \over u}} 2\left( {u - 1} \right)\;du$$[/tex]

[tex]$$\int {{1 \over u}} \left( {2u - 2} \right)\;du$$[/tex]

[tex]$$\int {\left( {u - {2 \over u}} \right)\;du} $$[/tex]

[tex]2u - 2\ln \left| u \right| + C^\prime[/tex]

Herfra er det bare å følge eksempelet nedenfor...

Image

Håper ikke jeg får så vanskelige oppgaver på eksamen, tror denne er en av få som er så vanskelige.

Men en ting stusser jeg på:
Andreas345 wrote:Var derfor jeg nevnte dette eksempelet, slik at du fikk benyttet både variabel skifte og delvis integrasjon.
Det er ikke brukt delvis integrasjon på uttrykket ovenfor, kun substitusjon?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Så du innlegget mitt over? JEG drukner hele tiden her :P

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:
Razzy wrote:
mstud wrote:Ja, det har du uansett, for alt som står bak det integraltegnet er på et vis ganget med to når du har et uttrykk på formen {2*v*w}
Av og til må man bare få ting på plass i hodet ett hundre ganger før det sitter :P

[tex]$$\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow 2\left( {x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow \cancel {\left( {2x \cdot 2{e^x}} \right)?$$[/tex]

[tex]$$\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) \ne 2\left( {x \cdot {e^x}} \right)}?$$[/tex]Disse to siste her er faktisk like, men hvis det hadde stått 2(x+e^x), hadde du måttet gange både x og e^x med 2 hver for seg, slik du ville gjøre med gangestykket her!

Saken er altså:
[tex]\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow 2\left( {x \cdot {e^x}} \right) \Leftrightarrow \cancel {\left( {2x \cdot 2{e^x}} \right)} [/tex] , men [tex]\left( {2 \cdot x \cdot {e^x}} \right) = 2\left( {x \cdot {e^x}} \right)=2x \dot e^x[/tex]

Kan også vise at [tex]{\left( {2x \cdot 2{e^x}} \right)=4x \cdot e^x}[/tex]
Du ser forskjellen hvis jeg illustrerer med tall: 2(1*1)=2*1*1=2, og dette er feil: 2(1*1)=2*1*2*1=2*2=4, det samme gjelder altså for 2(x*e^x) :!: :!:

men jeg så plutselig nå at det så ut som jeg hadde svart ja til alt dette, men det var altså ikke det jeg svarte ja på ...
Jeg skjønner det, jeg skjønner det!! Jippi!! :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck

Ja, ser det nå. De hadde skrevet om utrykket litt, så man slapp det.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Andreas345 wrote:Ja, ser det nå. De hadde skrevet om utrykket litt, så man slapp det.
Flott, da har vi orden i sysakene. :D

Har du hatt R2? Du er jo mildt sagt ganske dreven i integrasjon.

Det jeg har lært nå, er at delvis integrasjonsmetode og brøk oppspaltningsmetode brukes kun når substitusjon ikke fungerer!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:
Andreas345 wrote:Ja, ser det nå. De hadde skrevet om utrykket litt, så man slapp det.
Flott, da har vi orden i sysakene. :D

Har du hatt R2? Du er jo mildt sagt ganske dreven i integrasjon.

Det jeg har lært nå, er at delvis integrasjonsmetode og brøk oppspaltningsmetode brukes kun når substitusjon ikke fungerer!
Eller evt. i skrivesakene :P

Mener å ha sett at Andreas345 har hatt noen matematikkfag @ UiB i signaturlinjen sin tidligere, og i så fall bør han vel være dreven i integrasjon, sånn som jeg kanskje skal bli et vakkert år 2012 f.eks. :D

Hva bruker du hvis ingen av delene fungerer?

Svar: ten.kkitametam

Svaret står baklengs, slik det forhåpentligvis ikke gjør i matematikkboken :P :lol:

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Eller evt. i skrivesakene :P

Mener å ha sett at Andreas345 har hatt noen matematikkfag @ UiB i signaturlinjen sin tidligere, og i så fall bør han vel være dreven i integrasjon, sånn som jeg kanskje skal bli et vakkert år 2012 f.eks. :D

Hva bruker du hvis ingen av delene fungerer?

Svar: ten.kkitametam

Svaret står baklengs, slik det forhåpentligvis ikke gjør i matematikkboken :P :lol:
Da har man evt brukt veldig mye unødvendig tid på en prøve, hvis man ikke får det til ved noen av de metodene :) Hvis ingen av dem fungerer... Da begynner man på nytt! :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply