Avstemning av tittel ingeniør

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kan en som har studert og bestått forkurs til ingeniørutdanning(der kun har hatt ettårig matte,fysikk og kjemi) bli kalt INGENIØR?

ja
29
32%
nei
61
67%
vet ikke
1
1%
 
Stemmer totalt: 91
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Så kommer det store spørsmålet; kan jeg presentere meg som doktor etter endt Ph.d.?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

claudeShannon skrev:Så kommer det store spørsmålet; kan jeg presentere meg som doktor etter endt Ph.d.?
Tviler på at særlig mange vil si at det er feil, egentlig. Jeg ville vel brukt betegnelsen ph.d. i akademiske sammenhenger. Da trår du ihvertfall ikke feil. Doktor er vel egentlig assosiert med den tradisjonelle doktorgraden (dr.philos) som er mer selvstendig enn moderne ph.d.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

claudeShannon skrev:Så kommer det store spørsmålet; kan jeg presentere meg som doktor etter endt Ph.d.?
doktor i ... , forhåpentligvis.

Doktor. er litt mer upresist, men allikevel fullt lovlig å bruke.

Allikevel, har en doktorgrad, er en jo doktor, siden en er doktor i ... .

Der ... er ens spesialområde.

Jeg mener altså at en bør bruke doktor i ..., dersom en med PhD skal kalle seg doktor.

Og selvfølgelig PhD når en skal f.eks. søke jobb, siden noe annet kan virke gammeldags :P
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

plutarco skrev:Tviler på at særlig mange vil si at det er feil, egentlig. Jeg ville vel brukt betegnelsen ph.d. i akademiske sammenhenger. Da trår du ihvertfall ikke feil. Doktor er vel egentlig assosiert med den tradisjonelle doktorgraden (dr.philos) som er mer selvstendig enn moderne ph.d.
Ja, det er min oppfatning og. At dr. hadde vært mer riktig hvis det hadde vært dr.ing. jeg hadde tatt og ikke ph.d.. Men samtidig tenker jeg at det også blir feil at det ikke skal være mulig å oppnå en tittel "dr." her i landet bare pga man har gjort om på opplegget.

Uansett så blir det neppe en aktuell problemstilling for min del, var bare nysgjerrig på om det fantes noe regelverk på det da jeg ikke har sett noe selv.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

ClaudeShannon: Det er fullt mulig å oppnå en tradisjonell doktorgrad fremdeles:

http://www.uio.no/forskning/doktorgrad- ... /drphilos/

Denne har vel muligens den dag i dag en høyere status enn en organisert ph.d. (uten at jeg av den grunn nedvurderer en ph.d.)

(Jeg har faktisk en kompis som nylig ble dr.philos.)
Svar