Avstemning av tittel ingeniør

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kan en som har studert og bestått forkurs til ingeniørutdanning(der kun har hatt ettårig matte,fysikk og kjemi) bli kalt INGENIØR?

ja
29
32%
nei
61
67%
vet ikke
1
1%
 
Stemmer totalt: 91
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Klikk i vei.

og takk på forhånd for deltakelsen :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Alle kan kalle seg ingeniør hvis de driver med noe praktisk. "Ingeniør" er vel ingen beskyttet tittel i Norge.

Men en som er ferdig med forkurs har ingen ingeniørutdanning. Kun forkurs. Og forkurs baseres på VGS-pensum. Kall deg heller "student". Det er det du er.
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Jeg ville i alle fall som arbeidsgiver ikke ha annerkjent en som ikke har tatt minst tre-årig ingeniørutdanning som ingeniør.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg kjenner en (muligens to) med fagbrev som er "ingeniøer". Han har ikke en gang forkurs, men stillingen han besetter er ingeniørstilling så selskapet har valgt å kalle han ingeniør.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

I forsvaret ble jeg satt i en stilling kalt "systemingeniør", selv om jeg ikke hadde den utdanningen som stillingen egentlig krever. Fordi de trengte noen der. Men jeg ville aldri anerkjent meg selv om ingeniør av den grunn.

By the way, så er ikke forkurs noen som helst kvalifikasjon. Det er kun et oppfriskningskurs for de som gikk almenn, eller et studieforberende kurs for de som ikke gikk almenn. Det er ingen tittel knyttet til kurset.

Med andre ord, det er ikke en del av ingeniørutdanningen. Det er bare forberedelsen.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Fra wikipedia
Ingeniør er en yrkestittel som brukes av de som har høyere teknisk utdannelse i ingeniørfag, eller som gjennom studium og praktisk arbeid har skaffet seg tekniske og allmenne kunnskaper slik at de kan sidestilles med disse. I motsetning til sivilingeniør og høgskoleingeniør er betegnelsen ingeniør ikke en beskyttet tittel.
Ergo er det umulig å besvare voten på generelt grunnlag.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

claudeShannon skrev:Jeg ville i alle fall som arbeidsgiver ikke ha annerkjent en som ikke har tatt minst tre-årig ingeniørutdanning som ingeniør.
Under visse forutsetninger, hvorfor ikke? Jeg kjenner opptil flere som bare har yrkesfag, men som er ansatt som ingeniører i store norske bedrifter, og som er svært kompetente, har høy ansiennitet og er mer egnet i jobben enn de fleste nyutdannede ingeniører uten erfaring. Hvorfor skulle du ikke anerkjenne disse som ingeniører når tittelsen i seg selv ikke engang er beskyttet ved lov?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

plutarco skrev: Under visse forutsetninger, hvorfor ikke?
Joda, under visse forutsetninger så er det jo greit (var litt kjapp med svaret i stad), men det er på langt nær alle.
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Som det kommer fram av diskusjonen ser det ut som folk KAN bli kalt ingeniør. Altså "kan" som i meningen "er mulig".
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

yngevege skrev:Som det kommer fram av diskusjonen ser det ut som folk KAN bli kalt ingeniør. Altså "kan" som i meningen "er mulig".
Stemmer nok at svaret blir ja på grunn av måten spørsmålet er formulert på. Siden spørsmålet er om de kan bli kalt ingeniør(er), mens det hadde vært en annen sak dersom spørsmålet var om en syntes det var rimelig å kalle noen uten ingeniørutdanning for ingeniører e.l.

Tilsvarende er det også med andre "ikke-beskyttede" titler, studentene kan velge å bruke dem før de er ferdig med utdanning. F.eks. kjemistudenter som kaller seg kjemikere eller biologistudenter som kaller seg biologer. For eksempel organiseres det fester for "kjemikere" / "biologer" mens deltakerene (og arrangørene) er studenter.
Dette vil derimot ikke skje dersom studiet gir en beskyttet tittel, f.eks. vil ikke medisinstudenter kalle seg leger før de er ferdig med studiet (i alle fall normalt sett, kan jo finnes noen originale typer som gjør det :P).
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

mstud skrev: Dette vil derimot ikke skje dersom studiet gir en beskyttet tittel, f.eks. vil ikke medisinstudenter kalle seg leger før de er ferdig med studiet (i alle fall normalt sett, kan jo finnes noen originale typer som gjør det :P).
Nettopp det som er problemet. Jeg kjenner folk som har jobbet på PC-avdelingen på El-kjøp og sier at de har hatt jobb som data/IT-ingeniør, uten å ha noe annet å vise til som støtter opp under dette.
8-)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

claudeShannon skrev: Jeg kjenner folk som har jobbet på PC-avdelingen på El-kjøp og sier at de har hatt jobb som data/IT-ingeniør, uten å ha noe annet å vise til som støtter opp under dette.
8-)
:lol:
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er vel lovlig å kalle seg ingeniør. Men det like (u)rimelig som å kalle seg selv lege etter VGS bare fordi man har tenkt å gå medisin.
Bilde
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Aleks855 skrev:Det er vel lovlig å kalle seg ingeniør. Men det like (u)rimelig som å kalle seg selv lege etter VGS bare fordi man har tenkt å gå medisin.
Lege er vel en beskyttet tittel? Derfor verre å kalle seg lege... De som ikke har studert medisin har ingen rett til å opptre som lege, og bør jo da absolutt heller ikke kalle seg det. Andre kan imidlertid gjøre jobben som ingeniør, så det blir en litt annen sak. Selv om det er urimelig, særlig hvis en ikke har bachelor innen feltet.

F.eks. er ikke nødvendigvis en kjemiker med bachelor fra universitetet dårligere kvalifisert for en stilling som kjemiingeniør. Med stilling som ingeniør må en sannsynligvis i hvert fall i jobbsammenheng kalle seg ingeniør, på sluttattesten vil det stå at en har vært ansatt som ...ingeniør, og det blir vel en annen sak enn å "leke ingeniør" med et helt annet yrke eller ingen utdanning.

Hvis en har planer om ¨å studere medisin, bør en i alle fall bruke en annen betegnelse på seg selv enn "lege", f.eks. medisiner e.l. som ikke er avhengig av 7 års profesjonsstudium.

Profesjonsstudium gir nemlig beskyttede titler, i motsetning til vanlige bachelorgrader som f.eks. ingeniørutdanning, eller?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jo, skulle vel lagt til at lege er en beskyttet tittel, men det var vel heller urimeligheten jeg sikta til. Sånn sett synes jeg ingeniør burde vært en beskyttet tittel også.
Bilde
Svar