Trenger hjelp - hvordan løse denne oppgaven

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

rembrandt
Descartes
Descartes

Nebu, takk for løsningsforslag men beklager ikke for å fornærme deg men det er masse slurvefeil i din løsningsforslag. Jeg måtte klusse over nesten alle svarene dine i del I. Du har ført feil funksjoner og løst feil oppgaver, sikkert programmet som har tastet feil. Jeg personlig liker ikke Geobra fordi jeg ønsker å stole på meg selv og løse oppgavene selv. Bruke hodet mitt istedenfor dataprogrammer, slik at det sitter inne og etter hvert blir en automatikk i å løse oppgave og evt. finne feil.

Vel, jeg har sett mer på den oppgaven, og slik jeg forstår så har du erstattet a med toppunktet, men hva mener du med oddefunksjon? Jeg finner ingenting om dette i læreboken og jeg vil så gjerne forstå dette. Du bruker dobbeltderiverte til å se om grafen har topp eller bunnpunkt. Hvor har du den teorien fra?

Jeg har dårlig tid, eksamen er på fredag og jeg vil gjerne forstå denne oppgaven i detaljer, vennligst forklar meg dypere, på forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
gundersen
Cauchy
Cauchy

I en odde funskjon er -f(x) = f(-x)
et eksempel er f(x) = x^3
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Det du som har eksamen ikke jeg, jeg gav deg en detaljert løsning så nå er det din jobb å forstå de ikke min. Og det er i mine øyne meningsløst å gi seg selv et handikapp ved å ikke ta i bruk digitale hjelpemidler, i 1T er det dog ikke absolutt nødvendig men det er det både i R1 og R2.

Personlig kan jeg løse disse eksamene mye, mye raskere ved å ta i bruk datamaskin på del 2. Noe som er også lov, så hvorfor ikke? Geogebra er et fantastisk verktøy til å visualisere ulike geometriske strukturerer og funksjoner, og vil du ikke bruke det så er det greit. Men da må du jammen meg tegne alt for hånd og, du kan ikke bare unngå å tegne.

En odde funksjon er en funksjon slik som gundersen beskriver.

En funksjon av odde grad, er noe der den høyeste potensen er et oddetall.
For eksempel er [tex]x^5+1[/tex] , [tex]x^3-x+1[/tex] , og [tex]x^7[/tex] alle eksempler på polynomer av odde grad.
(Som tillegsnotis, kan jeg nevne at en funksjon av odde grad, alltid vil ha et odde antall relle røtter også kjent som nullpunkt.

Et polynom av odde grad, vil alltid krysse x-aksen minst en gang.

Dobbelderivert testen er noe som kommer sterkere tilbake i R1 og R2. Men den dobbelderiverte viser hvordan en funksjon vrir seg eller krummer seg. Og dette kan vi bruke til å se hvor den er avtagende og stigende. Og ikke vær så opphengt i hva som er pensum eller ei, "pensum" er læreplanen. Hvordan du oppnår målene i læreplanen er opp til deg.

Og det at du ikke forstår en oppgave før eksamen er ikke noen krise, er sikkert mange andre oppgaver du får til =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
PeterGriffin
Cantor
Cantor

2357 wrote:Altså har vi én løsning dersom [tex]f(2) > 0[/tex] eller [tex]f(0) < 0[/tex]
Akkurat denne skjønte ikke jeg. Var helt med på innlegget ditt frem til denne konklusjonen. Hvorfor må f(2)>0>f(0)?
rembrandt
Descartes
Descartes

Jeg har tenkt mye på løsningen til denne oppgaven. Konklusjonen er slik det er skrevet at hvis a er under null og over 4 så har vi ett løsning. Det er vel derfor Nebu har skrevet det på den måten.

PeterGriffin du har vel forstått hvorfor vi får punktene a og a -4? Jeg tror bildet blir klarere om du forstår hvorfor vi har de verdiene for y-punktene. Det vil gjøre tankegangen enklere.

Noen andre som vil føye på her?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck

Nebuchadnezzar wrote:Og det er i mine øyne meningsløst å gi seg selv et handikapp ved å ikke ta i bruk digitale hjelpemidler, i 1T er det dog ikke absolutt nødvendig men det er det både i R1 og R2.

Personlig kan jeg løse disse eksamene mye, mye raskere ved å ta i bruk datamaskin på del 2. Noe som er også lov, så hvorfor ikke? Geogebra er et fantastisk verktøy til å visualisere ulike geometriske strukturerer og funksjoner, og vil du ikke bruke det så er det greit. Men da må du jammen meg tegne alt for hånd og, du kan ikke bare unngå å tegne.

En odde funksjon er en funksjon slik som gundersen beskriver.
Et lite spørsmål litt på siden her: Får man egen stikkontakt i eksamenslokalet, eller må man ha PC med god batterikapasitet? Brukes PC-en nærmest på samme måte som en kalkulator, eller kan man gjøre hele prøven på PC-en og ta utskrifter? Er man «låst» i forhold til eksamenslokalets system - må man f.eks. bruke Windows?

Hadde egentlig tenkt å ikke bruke PC, men nebus innlegg over var en liten tankevekker.
PeterGriffin
Cantor
Cantor

rembrandt wrote: PeterGriffin du har vel forstått hvorfor vi får punktene a og a -4?
Tror det. a= y koordinaten til det ene ekstremalpunktet, og (a-4) er y-koordinaten til det andre ekstremalpunktet.

Det laveste ekstremalpunktet må ligge over x aksen for at f(x)=0 skal ha nøyaktig en løsning, ergo må (a-4)>0.

Men f(x)=0 har også nøyaktig en løsning dersom høyeste ekstremalpunktet ligger under x aksen, ergo må i dette tilfellet a<0.

Har jeg skjønt riktig?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Jupp
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
PeterGriffin
Cantor
Cantor

Til malef: Ta med PC!!!

Du får ha den plugget i stikkontakt, men avhengig av eksamenslokalet ditt så er det ikke alltid like lett å få til. Håper du har lang ledning i så fall.

Med tanke på at du kun har lov å bruke PC i 3/5 timer, så har vel de fleste bærbare i dag en batt.kapasitet til å takle dette.

Du skal kunne skrive ut, men det oppstår av og til problemer med å finne skriver osv. Du må ha fungerende nettverkskort på PCen.

Installer Geogebra (hvis du ikke har gjort det). Dette sparer deg for masse tid på de mer komplekse funksjonsoppgavene. Kan vel egentlig bare snakke for meg selv, men for min del er det i hvertfall tidsbesparende til de grader. Hjelper meg også å visualisere funksjonsproblemer osv.
malef
Grothendieck
Grothendieck

takk for tips! Kommer nok til å bruke PC.

Har kikket på eksamenskontorets hjemmesider, og der står det:
Kandidaten må kunne bruke word og excel, kunne lage topptekst i eksamensdokumentet, samt kunne lagre på minnepenn.
Er dette å forstå bokstavlig, eller er det programmer for tekstbehandling og regneark som menes? Jeg ville synes det var rart om man ikke kunne bruke f.eks. open office.
PeterGriffin
Cantor
Cantor

malef wrote:takk for tips! Kommer nok til å bruke PC.

Har kikket på eksamenskontorets hjemmesider, og der står det:
Kandidaten må kunne bruke word og excel, kunne lage topptekst i eksamensdokumentet, samt kunne lagre på minnepenn.
Er dette å forstå bokstavlig, eller er det programmer for tekstbehandling og regneark som menes? Jeg ville synes det var rart om man ikke kunne bruke f.eks. open office.
Skal ikke tas bokstavelig. Hvis du bruker tekstprogrammer på f.eks språkeksamen, så må du kunne lage topptekst og bunntekst, evt. hvis du vil bruke excel på matteeksamen. Open office kan fint brukes, de bare skriver "word" o.l. siden det er det mest kjente. Jeg har skrevet flere språkeksamener på open office, var helt kjempemessig det.
Post Reply