Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.
Seriøst?! Det er jo ikke engang sant at ln(a+b) = lna + lnb
2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.
Seriøst?! Det er jo ikke engang sant at ln(a+b) = lna + lnb
Noen ganger blir jeg veldig oppgitt...
Det er helt sant, men sånn var nå det
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Jeg syns ikke det var et spesielt klokt valg av læreren heller. Som 2357 påpeker så er jo ikke dette i nærheten av å gange med ln. Blir det egentlig noe enklere av at man sier det på den måten? Elevene må jo da lære seg alle de tilfellene der å anvende ln-funksjonen ikke er som å gange!
Som Aleks nevnte ville det jo da være logisk for elevene å tro at at ln(a+b) = ln a + ln b. I stedet må de lære seg at, nei, slik er det jo plutselig ikke, og de sitter ikke igjen med en forklaring på hvorfor, men heller det motsatte: nok et matematisk konsept som ikke gir mening.
I tillegg måtte jo en slik tankegang (å se ln som en faktor) ført til at ln plutselig blir et symbol som endrer verdi! Hvis ln er en faktor i ligningen [tex]\ln e = 1[/tex] så kan vi jo da si at [tex]\ln = e^{-1}[/tex]. Det er jo ganske dumt, spesielt når ligningen [tex]\ln 1 = 0[/tex] plutselig skal ha det til at [tex]\ln = 0[/tex].
Husk at å utlede logaritmereglene faktisk er et kompetansemål i Matematikk R1. For at det kompetansemålet skal kunne realiseres må man forstå logaritmer som noe mer enn en magisk ting man kan gange med for å løse eksponentialligninger. Det er slettes ikke noen kuriositet som hører hjemme på universitetet.