X^2-2x-3
----------- =
X^2-4x+a
Bestem A slik at brøken kan forkortes.
Kan noen her gjøre oppgaven for meg?
TIL LODVE
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Sjef
- Innlegg: 883
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Har du noen forslag selv? Kanskje faktorisering er en mulighet???
KM
KM
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Faktoriser teller, og se om du ser noe da.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
http://sinus1t.cappelen.no/binfil/downl ... ?did=12904
3,91 D.
Kan noen her forklare meg hvorfor fortegnskjemaet har feil i fortegnet?
3,91 D.
Kan noen her forklare meg hvorfor fortegnskjemaet har feil i fortegnet?
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ser ikke noen feil jeg ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
I fortegnslinja har du tre "deler". I den første delen har du tre negative faktorer: - * - * - blir -! Så har du to negative faktorer, - * - gir +. Så har du én negativ faktor: - * + gir -. Eller var det noe annet du lurte på?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Hva er dette svar på? ...sindresa skrev:Fellesnevneren er 6. Da ganger du hele stykket med 6 og får:
9(x-1)+2(x+2)<12
som gir: x<17/11
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Hei.
Hver gang jeg løser en andregradsulikheter ved hjelp av fortegnslinjer, får jeg ofte feil som svar.
Jeg har ikke helt skjønt hvor ulikhetstegnet heller mot.
Kan noen her forklare meg hvordan jeg kommer fram til et svar?
Vi kan bruke denne oppgaven som eksempel.
x^2-2x<0
Hver gang jeg løser en andregradsulikheter ved hjelp av fortegnslinjer, får jeg ofte feil som svar.
Jeg har ikke helt skjønt hvor ulikhetstegnet heller mot.
Kan noen her forklare meg hvordan jeg kommer fram til et svar?
Vi kan bruke denne oppgaven som eksempel.
x^2-2x<0
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Kan vel prøve å forklare ...
[tex]x^2-2x < 0[/tex]
Her skal [tex]x^2-2x[/tex] være mindre enn 0. Vi faktoriserer og får [tex]x(x-2) < 0[/tex]. Så tegner vi disse to faktorene inn i fortegnsskjema.
Vi begynner med nullpunktene, altså der faktorene har et fortegnsbytte. Når er x lik 0? Tåpelig spørsmål -- det er jo når x er 0. Når er (x - 2) lik 0? Jo, når x er 2. Nå tegner du bare opp disse to faktorene i fortegnsskjemaet. Om du er usikker på hvilket fortegn en faktor har før og etter nullpunktet kan du prøve med å sette inn tall for x for å se. Etterpå er det bare å føre opp uttrykkets fortegn i de forskjellige intervallene ved å se på hver enkelt faktors fortegn.
Til slutt, når du skal lese av fortegnslinja for å skrive opp løsningen, må du huske på hva oppgaven spør etter. Her er det når uttrykket er mindre enn 0. Og når er noe mindre enn 0? Jo, når det har negativt fortegn. Vi skal altså se på når uttrykket har negativt fortegn. Hvis du har tegnet opp fortegnsskjemaet korrekt, ser du at det er mellom fra 0 til 2 på x-linjen (tall-linjen, ikke x-faktoren!). Uttrykket er altså negativt når x er større enn 0, og mindre enn 2: x > 0 og x < 2. Eller med en annen skrivemåte: 0 < x < 2. Eller med en tredje skrivemåte [tex]x \in \langle0, 2\rangle[/tex].
[tex]x^2-2x < 0[/tex]
Her skal [tex]x^2-2x[/tex] være mindre enn 0. Vi faktoriserer og får [tex]x(x-2) < 0[/tex]. Så tegner vi disse to faktorene inn i fortegnsskjema.
Vi begynner med nullpunktene, altså der faktorene har et fortegnsbytte. Når er x lik 0? Tåpelig spørsmål -- det er jo når x er 0. Når er (x - 2) lik 0? Jo, når x er 2. Nå tegner du bare opp disse to faktorene i fortegnsskjemaet. Om du er usikker på hvilket fortegn en faktor har før og etter nullpunktet kan du prøve med å sette inn tall for x for å se. Etterpå er det bare å føre opp uttrykkets fortegn i de forskjellige intervallene ved å se på hver enkelt faktors fortegn.
Til slutt, når du skal lese av fortegnslinja for å skrive opp løsningen, må du huske på hva oppgaven spør etter. Her er det når uttrykket er mindre enn 0. Og når er noe mindre enn 0? Jo, når det har negativt fortegn. Vi skal altså se på når uttrykket har negativt fortegn. Hvis du har tegnet opp fortegnsskjemaet korrekt, ser du at det er mellom fra 0 til 2 på x-linjen (tall-linjen, ikke x-faktoren!). Uttrykket er altså negativt når x er større enn 0, og mindre enn 2: x > 0 og x < 2. Eller med en annen skrivemåte: 0 < x < 2. Eller med en tredje skrivemåte [tex]x \in \langle0, 2\rangle[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
[tex]\frac{x^2-2x-3}{x^2-4x+a}[/tex]
Første du gjør er å faktorisere teller.
[tex]\frac{(x - 3)(x + 1)}{x^2-4x+a}[/tex]
Du vet dermed at nevner skal ha et nullpunkt i enten [tex]3[/tex] eller [tex]-1[/tex]. Da har du to likninger, se hva som går opp.
[tex]F(x) = x^2-4x+a[/tex]
[tex]F(3) = 0 \\ F(-1) = 0[/tex]
Første du gjør er å faktorisere teller.
[tex]\frac{(x - 3)(x + 1)}{x^2-4x+a}[/tex]
Du vet dermed at nevner skal ha et nullpunkt i enten [tex]3[/tex] eller [tex]-1[/tex]. Da har du to likninger, se hva som går opp.
[tex]F(x) = x^2-4x+a[/tex]
[tex]F(3) = 0 \\ F(-1) = 0[/tex]