Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
For min del gikk den nokså bra , femmer'n er ganske sikra tror jeg, men jeg er enig i at det var vanskelig =/. I oppgave to måtte man bruke den første a) oppgaven til [a,b] står 90 grader på [-b,a] .
men vi kan da trøste oss med, og håpe på at siden det er første R1eksamen i kunnskapsløftebruddet så vet de ikke helt hvordan ferdighetene til elevene ligger an, og derfor gjerne gir litt ekstra god karakter.
jeg mener da det er hull i hodet at en god gjennomsnittselev skal stryke på eksamen, karakterskalaen går også til 6 for en grunn....
Hennk90 skrev:Se på oppgave to da, parameterframstillingen gir en vektor [-1,4] stemmer ikke med kordinatsystemet i heletatt!
Koordinatsystemet var bare en skisse, du kunne ikke ta utgangspunkt i den =/.
Sto jammen ikke at det var noe skisse, når du fikk brøk-svaret stemte det ikke med det eksamensfolket hadde satt opp.. selvfølgelig bruker du da lengere tid å sjit.. kan jo å regne oppgaven i blinde, men det stemte jo ikke med det vi fikk oppgitt
Joda, det står at det er en skisse, jeg lover . Det står "Se skissen nedenfor". Og hvis du bruker at [a,b] står vinkelrett på [-b,a] kommer du frem til nettopp den parameterfremstillingen som direktoratet hadde laget. a(1,0) b(5,1) AB=[4,1], som altså må stå vinkelrett på [-1,4], i tillegg har du C(3,4) og dermed den korrekte parameterfremstillingen .
Var eksamen så vanskelig da? Sannsynligheten er jo ganske standard, og er jo den elever pleier å slite mest med. Men kan være enig i at det er i overkant mye geometri..
Selvfølgelig kan du bruke denne metoden, men hele poenget her er jo at noen valgte å finne den eksakte vektoren istede for bare en generel vektor. Da ble koordinatsysteme missvisende å tullete.. du kan si imot så mye du vil men koordinatsystemet er og vil alltid bli missvisende å dermed en del av oppgaven feil. Latterlig av dere..
Hennk90 skrev:Selvfølgelig kan du bruke denne metoden, men hele poenget her er jo at noen valgte å finne den eksakte vektoren istede for bare en generel vektor. Da ble koordinatsysteme missvisende å tullete.. du kan si imot så mye du vil men koordinatsystemet er og vil alltid bli missvisende å dermed en del av oppgaven feil. Latterlig av dere..
Det står fortsatt at det koordinatsystemet bare er en skisse, dermed er faktisk ikke oppgaven feil, og som Jarle sier er det fullt mulig å lage en liten skisse selv. Hvis du hadde gjort dette hadde du sett at den skissen som var i oppgaveheftet faktisk var feil. Derfor kunne du ikke ta utgangspunkt i den skissen som var med i oppgaveheftet. Den parameterfremstillingen du kan lage ut i fra de opplysningene jeg viste ovenfor er en eksakt parameterfremstilling .
Hennk90 skrev:Selvfølgelig kan du bruke denne metoden, men hele poenget her er jo at noen valgte å finne den eksakte vektoren istede for bare en generel vektor. Da ble koordinatsysteme missvisende å tullete.. du kan si imot så mye du vil men koordinatsystemet er og vil alltid bli missvisende å dermed en del av oppgaven feil. Latterlig av dere..
Det står fortsatt at det koordinatsystemet bare er en skisse, dermed er faktisk ikke oppgaven feil, og som Jarle sier er det fullt mulig å lage en liten skisse selv. Hvis du hadde gjort dette hadde du sett at den skissen som var i oppgaveheftet faktisk var feil. Derfor kunne du ikke ta utgangspunkt i den skissen som var med i oppgaveheftet. Den parameterfremstillingen du kan lage ut i fra de opplysningene jeg viste ovenfor er en eksakt parameterfremstilling .
Hvorfor i helvette fikk noen av skolene da beskjed under prøven ved en hastemail at koordinatsystemet var feil? svar på den du