Hint:
[tex]\frac{2}{3x} = \frac{2}{3} \cdot x^{-1}[/tex]
Derrivazione
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er samme tingen. [tex](abc)^2=a^2b^2c^2[/tex]
Man kan bruke den regelen man vil, får akkurat samme resultatet med tungen rett i munnen, er bare det å holde den rett, er ikke alltid like lett det
Dinithion: Har du lyst å hinte litt frampå angående kjernen i [tex](e^{sin(x)}+e^{cos(x)})[/tex]? Har jobbet med den endel, kommer ikke på stort jeg kan finne på desverre
Man kan bruke den regelen man vil, får akkurat samme resultatet med tungen rett i munnen, er bare det å holde den rett, er ikke alltid like lett det

Dinithion: Har du lyst å hinte litt frampå angående kjernen i [tex](e^{sin(x)}+e^{cos(x)})[/tex]? Har jobbet med den endel, kommer ikke på stort jeg kan finne på desverre

bartleif, ops. Den hadde jeg glemt av 
Vel, funksjonen består av to ledd, altså kan du derivere hvert ledd for seg selv. Da kan du sette henholdsvis sin x og cos x som u
thmo, når du har x^-1 så kan du bruke regelen for potenser, altså får du -1*x^(-1-1), du er med på den? Da er resten potensregler.

Vel, funksjonen består av to ledd, altså kan du derivere hvert ledd for seg selv. Da kan du sette henholdsvis sin x og cos x som u

thmo, når du har x^-1 så kan du bruke regelen for potenser, altså får du -1*x^(-1-1), du er med på den? Da er resten potensregler.
Last edited by Dinithion on 27/06-2008 02:23, edited 1 time in total.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ok, jeg har [tex]2x+\frac{2}{3x}[/tex] som jeg skriver om til [tex]2x+\frac{2}{3}x^{-1}[/tex]
Men hvordan deriverer jeg [tex]\frac{2}{3}x^{-1}[/tex] ?
Jeg skjønner at [tex]x^{-1}[/tex] blir [tex]-x^{-2}[/tex] no begynner jeg kanskje å forstå
Då får jeg [tex]2+\frac{2}{3}\cdot\frac{1}{-x^2} = 2+\frac{2}{-3x^2} = 2-\frac{2}{3x^2}[/tex]
Men no deriverte jeg ikke [tex]\frac{2}{3}[/tex] , hvorfor ikke?
Men hvordan deriverer jeg [tex]\frac{2}{3}x^{-1}[/tex] ?
Jeg skjønner at [tex]x^{-1}[/tex] blir [tex]-x^{-2}[/tex] no begynner jeg kanskje å forstå

Då får jeg [tex]2+\frac{2}{3}\cdot\frac{1}{-x^2} = 2+\frac{2}{-3x^2} = 2-\frac{2}{3x^2}[/tex]
Men no deriverte jeg ikke [tex]\frac{2}{3}[/tex] , hvorfor ikke?
Er en del av x-verdien, så er blitt derivert ved hjelp av [tex]f(x)=x^n \rightarrow f^\prime(x)=nx^{n-1}[/tex] Har jo endret fortegn, og blir akkurat samme resultatet ved hjelp av n'tegrads-regelen, som kvotientregelen
Blir bare mer og mer fascinerende dette, derivasjon er utrolig kult.
Edit: Nice one, sånn det skal være, forklaringen skal komme for seint

Blir bare mer og mer fascinerende dette, derivasjon er utrolig kult.
Edit: Nice one, sånn det skal være, forklaringen skal komme for seint

Går det an å si som en regel at [tex]\left((a+b)^n\right)^{\huge{\prime}} = n(a+b)\cdot(a+b)^\prime = nu\cdot u^\prime[/tex] ?
Jeg prøvde med [tex](4x^2-2)^3[/tex]
Setter [tex]u = 4x^2-2[/tex] og får [tex]u^\prime = 8x[/tex]
Så når jeg prøver får jeg at [tex]f^\prime(x) = 3u\cdot u^\prime = (12x^2-6)\cdot 8x[/tex]
Hvis jeg prøver å gange ut parentesene får jeg [tex]64x^6-96x^4+48x^2-8[/tex]
Deriverer det og får [tex]384x^5-384x^3+96x[/tex]
Svaret skal bli [tex]24x(4x^2-2)^2[/tex]
Virker som det ble riktig når jeg ganget ut først, men hva har jeg gjort feil på den andre?
Jeg prøvde med [tex](4x^2-2)^3[/tex]
Setter [tex]u = 4x^2-2[/tex] og får [tex]u^\prime = 8x[/tex]
Så når jeg prøver får jeg at [tex]f^\prime(x) = 3u\cdot u^\prime = (12x^2-6)\cdot 8x[/tex]
Hvis jeg prøver å gange ut parentesene får jeg [tex]64x^6-96x^4+48x^2-8[/tex]
Deriverer det og får [tex]384x^5-384x^3+96x[/tex]
Svaret skal bli [tex]24x(4x^2-2)^2[/tex]
Virker som det ble riktig når jeg ganget ut først, men hva har jeg gjort feil på den andre?
Du må ikke glemme at formelen er:
[tex](x^{n})^{\tiny\prime} = nx^{n-1}[/tex]
[tex](x^{n})^{\tiny\prime} = nx^{n-1}[/tex]
Hvis noen kanskje synes jeg er litt vel treig i nøtten så ta en titt her:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=#69114
Prøv å ha litt medfølelse, hvis dere ikke lo dere i hel da
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=#69114

Prøv å ha litt medfølelse, hvis dere ikke lo dere i hel da
Det siste forslaget du har der er riktig. (Jeg ser du ikke har med noen x i stykke, men vi kan jo spikke litt fliser og si at det står ax + bx).
Litt flisespikking er lov
Jeg mente at a eller b inneholdt x.
Men då kan jeg ihvertfall notere meg som en regel at [tex](a+b)^n[/tex] derivert blir [tex]n(a+b)^{n-1}\text{ }\cdot\text{ }(a+b)^\prime[/tex]
Men hvorfor blir det sånn, fins det en logisk forklaring eller er det bare helt tilfeldig?

Men då kan jeg ihvertfall notere meg som en regel at [tex](a+b)^n[/tex] derivert blir [tex]n(a+b)^{n-1}\text{ }\cdot\text{ }(a+b)^\prime[/tex]
Men hvorfor blir det sånn, fins det en logisk forklaring eller er det bare helt tilfeldig?