Hei!
Jeg lurte på hvordan man konstruerer en firkant når:
* Linjen AB er 8,0cm
* Vinkel B er 60 grader
* Linjen BC er 4,5cm
* Linjen CD skal være parallell med AB.
* AD = CD.
Takker for svar!!
Konstruer firkant ABCD
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Over-Guru
Først konstruerer du trekanten ABC. Så konstruerer midtnormalen m til AC. Til sist konstruerer du linjen l gjennom C som er parallell med AB. Da blir D skjæringspunktet mellom linjene l og m.
Hei igjen. 
Jeg har prøvd å konstruere slik du skrev punktvis, men det er ikke bare C som er parallell med AB. Det er hele siden CD / AB.
Hjelpefiguren i matteboka ser ut som et hustak vist fra siden. Har du kanskje et lite bilde av hvordan figuren ser ut da?
Hadde vært kjempefint om man kunne vise konstruksjonen på skjermen, for dette vil jeg virkelig få til.

Jeg har prøvd å konstruere slik du skrev punktvis, men det er ikke bare C som er parallell med AB. Det er hele siden CD / AB.
Hjelpefiguren i matteboka ser ut som et hustak vist fra siden. Har du kanskje et lite bilde av hvordan figuren ser ut da?

Hadde vært kjempefint om man kunne vise konstruksjonen på skjermen, for dette vil jeg virkelig få til.

-
- Over-Guru
Jeg har faktisk skrevet at du skal konstruere linjen l som er parallell med AB og som går gjennom punktet C. Hvordan du konstruerer denne parallelle linjen l, finner du forhåpentligvis i læreboka du anvender.