forhold mellom tall

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
smarties
Fibonacci
Fibonacci

HJELP!! I morgen er det tentamen å jeg har glemt alt om dette: Forhold mellom tall... Der man regner ut 4:8 osv...!
noen som kan hjelpe meg!? fortelle reglene!?

Jeg har fåt et hefte, hvor det står: Forholdet mellom flaggets bredde og lengde er 18:25
Kan noen lage en oppgave og et svar til denne?!

Trenger raskt hjelp av en hjelpsom person :cry:
Ikke la deg lure av nicket..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

smarties wrote:HJELP!!
a)I morgen er det tentamen å jeg har glemt alt om dette: Forhold mellom tall... Der man regner ut 4:8 osv...!
noen som kan hjelpe meg!? fortelle reglene!?
b)
Jeg har fåt et hefte, hvor det står: Forholdet mellom flaggets bredde og lengde er 18:25
Kan noen lage en oppgave og et svar til denne?!
Trenger raskt hjelp av en hjelpsom person :cry:

a)

Her betyr d at den ene siden (2x) er dobbelt så lang som den andre (x).
Ene 2x og den andre x, fordi

[tex]{x\over 2x}=[/tex][tex]{1\over 2}=[/tex][tex]{4\over 8}[/tex]

altså forholdet 4:8

b)

Jeg vet ikke hvilket nivå (klasse) du går i. Men kort side er x og lang side er (18/25)x. Hvis vi vet diagonalen i flagget, kan x regnes ut vha pytagoras læresetning.

18:25 betyr forholdet mellom kort side og lang side. Hvis kort side er 18 cm så er lang side 25 cm.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
keeran

jeg sliter med det samme, hvordan finner man forholdet mellom 2 tall. F.eks. hva er forholdet mellom prisen på en stor terning og en liten terning?

liten=6 kr
stor=15
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

keeran wrote:jeg sliter med det samme, hvordan finner man forholdet mellom 2 tall. F.eks. hva er forholdet mellom prisen på en stor terning og en liten terning?

liten=6 kr
stor=15
[tex]\frac{15}{6}=2,5[/tex] En stor terning koster 2,5 gang så mye som en liten terning.

eller

[tex]\frac{6}{15}=0,4[/tex] En liten terning koster 0,4 ganger så mye som en stor terning(40% av prisen til en stor terning).
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply