Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
HVordan kan jeg vise at [tex]b[sub]n[/sub]=(2/ (n(n+1)))= ((2/n) - (2/n+1))[/tex]
Kan du oxo si meg hvordan akkurrat kan jeg regne det hvis det kommer slike spørsmåler på prøven!!! jeg sliter veldig mye med å lage en a[sub]n[/sub] formel, vise hvordan ...osv
Tusen takk for hjelpen , Kan du fortelle meg hvordan akkurrat kan jeg regne det hvis det kommer slike spørsmåler på prøven!!! jeg sliter veldig mye med å lage en a[sub]n[/sub] formel utfra en rekke tall?!!
Marwa wrote:HVordan kan jeg vise at [tex]b_n=(2/ (n(n+1)))= ((2/n) - (2/n+1))[/tex]
Takker og bukker
Tusen takk for hjelpen , Kan du fortelle meg hvordan akkurrat kan jeg regne det hvis det kommer slike spørsmåler på prøven!!! jeg sliter veldig mye med å lage en a[sub]n[/sub] formel utfra en rekke tall?!!
Veldig vanskelig å gi råd, når du ikke har konkrete saker...
Generelt må man vel bare prøve og feile, og lete etter ett system...
Vet ikke helt om jeg forstod spm heller...!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Janhaa wrote:
Veldig vanskelig å gi råd, når du ikke har konkrete saker...
Generelt må man vel bare prøve og feile, og lete etter ett system...
Vet ikke helt om jeg forstod spm heller...!
spørsmåle er; av og til får jeg en rekke (1+3+4+...osv i oppgaven spøre de om å finne en formel for denne rekka... skjønner u nå!!
Ok, forstod spm. 1. gaNG da. Vel, er det en rekke spør de (kanskje) om det n'te leddet, a[sub]n[/sub]. Og da må man finne ett system, prøve/feile, teste, gjenkjenne osv. ER ingen generell formel/svar på dette.
Og andre ganger vil der også spørres om summen av rekka du studerer...etc. Går den mot null, en konstant eller mot [symbol:uendelig] ...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.