Tyngdekraft skrev:Differansen mellom 1855 og 1852 har ingenting med avrundinger å gjøre men definisjoner.
En nautisk mil er definert til 1852 meter. Det er altså en konvensjon og den springer igjen ut fra meterkonvensjonen; 1/10 000 000 av avstanden ekvator og en av polene. Denne avstanden er igjen delt opp i grader og minutter.
Det blir vel mye synsing på disse sidene..
Eller kan hende at jordradiusen jeg brukte ikke er helt "nøyaktig".
Men mener du at en elev på ungdomsskolen skal vite opphavet mhp meterkonvensjonen. Da synes jeg du legger lista vel høyt !
Har selv jobbet endel som lærervikar på ungdomsskoler siste tiden. Og dessverre sliter elevene med enklere definisjoner enn nevnte over.
Selv om bl a UiO, NTNU, UiB står bak matematikk.org, betyr ikke det at alle spm besvares raskt. Har selv vært student på UiO. Professorer, veiledere etc er ikke alltid like behjelpelige eller har god tid. Det har jeg selv erfart.
Her inne svarer (til dels) kompetente folk ganske kjapt på spm, og etterhvert er nok kvaliteten blitt stigende, både mhp kunnskap og forklaring.
Iallfall gir mange brukere positive tilbakemeldinger.
Etter å ha frekventert endel nettsteder, forum osv tør jeg påstå at matematikk.net er blant de beste.
Ang synsing, eksisterer der vel ikke noen eksplisitt kvalitetssikring her. Men gjør noen feil, er andre raske med å korrigere og supplere.
Og for deg er jo mulighetene legio, sjekk andre nettsteder og sammenlign, hvis du ikke er fornøyd.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]