Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Figuren viser en bru over en elv. Brua er tegnet inn i et koordinatsystem der origo ligger i vannoverflaten midt under brua. Brua er symmetrisk om andreaksen og den krumme delen av brua kan beskrives ved likningen
y= -0,09x^2+9
a) Vis at bredden av elva under brua er 20 meter.
Har kommet hittil frem til at:
-0,09x^2+9 = 0
-0.09x^2=-9
Jeg er ikke særlig flink i matte. Og plages en del med å se forståelsen enkelte ganger i hva jeg må gjøre..håper noen kan vise meg dette på en grei og fin måte. Gjerne forklar godt underveis. Som sagt, her må logikken slåes inn i hodet mitt
uggah wrote:Oppgaven er:
Figuren viser en bru over en elv. Brua er tegnet inn i et koordinatsystem der origo ligger i vannoverflaten midt under brua. Brua er symmetrisk om andreaksen og den krumme delen av brua kan beskrives ved likningen
y= -0,09x^2+9
a) Vis at bredden av elva under brua er 20 meter.
Har kommet hittil frem til at:
-0,09x^2+9 = 0
-0.09x^2=-9
Jeg er ikke særlig flink i matte. Og plages en del med å se forståelsen enkelte ganger i hva jeg må gjøre..håper noen kan vise meg dette på en grei og fin måte. Gjerne forklar godt underveis. Som sagt, her må logikken slåes inn i hodet mitt
Finn nullpunktene til f, f = -0.09x[sup]2[/sup] + 9 = 0
og du finner x=-10 og x=10
DA ER jo bredden av brua: 10 - (-10) meter = 20 meter.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.