knop .....hjelp

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven. kan noen gi meg en god og lett forklaring på hvordan den skal løses? takk!

her:
En snekke går med en fart på 6 knop. Den har en tank som tar 28 liter bensin og bruker 4 liter bensin pr. time. En dag starter familien Tønnesen med full tank.

A) Hvor mange timer kan turen ta før de må fylle bensin?

B) Hvor langt kan de dra?
1 knop= 1,852 km/t.

Etter 2 1/2 time treffer de naboene, som har fått motorstopp. Med båten deres på slep kommer snekka opp i 4,5 knop med samme bensinforbruk pr time.

C) Hvor langt kan de slepe båten til naboen før tanken er tom?

D) Hvor langt har snekka gått i alt?

...jeg vet at oppgaven er lang, men det hadde vært kjempesnilt hvis noen kunne hjelpe meg med å gjøre den.. :)

Svar fort!!! med gode forklaringer!!!!
Takk på forhånd!!!
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Markonan
Euclid
Euclid

Vi kan ikke regne alle oppgavene for deg. Det er veldig viktig at du regner dem selv, og forstår hvordan du går frem. Jeg skal gi deg masse hjelp! ;)

A)
Denne oppgaven er ikke så vanskelig.
De har en 28 liters tank, og bruker 4 liter i timen.
Etter 1 time har de brukt 4 liter, etter 2 timer 8 liter.

B)
Her ganger du bare 1,852 med 6 med antall timer du fant i A, så har du svaret! Du får da omgjort knopen til km/t.

C)
Etter 2,5 timer har de brukt 10 liter, og har 18 liter igjen.
Da finner du hvor mange timer verdt bensin de har igjen,
ganget med 1.852 ganget med 4.5.

D)
Her bare adderer du svaret fra A med svaret fra C!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Takk for hjelpen Markonan....leste ikke ordentlig gjennom oppgaven trodde derfor at den skulle være vanskelig.. :)

takk!
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Post Reply