Lengden av en vektor og logaritmer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Krisse
Cayley
Cayley

Jeg innbiller meg at disse oppgavene er vanskelige, selv om de sikkert ikke er det, men ettersom de skal leveres inn er det best at jeg ikke tipper:

Regn ut |c| når c=a + b/2 der |a|=3, |b|=4 og vinkelen mellom a og b er 60 grader.

og

lgx + lg(x+1) = lg2

Håper på raskt svar :)
sEirik
Guru
Guru

Tja, når [tex]|b| = 4[/tex], så er det logisk at [tex]|\frac{b}{2}| = 2[/tex]. Og [tex]|a| = 3[/tex]. Vinkelen mellom dem er 60 grader. Da kan du bruke cosinussetningen, fordi du kjenner lengden av to sider i en trekant og vinkelen mellom dem, og du vil finne den tredje siden i trekanten, som da er [tex]|c|[/tex].

På logaritmeoppgaven: Husk regelen om at [tex]\lg a + \lg b = \lg ab[/tex]. Bruk denne til å trekke sammen logaritmene på venstresiden, slik at du har bare én logaritme. Hjelper det?
Krisse
Cayley
Cayley

Ja, det hjalp en svært god del, tusen takk!! :D Kan svaret på logaritmeoppgaven muligens være x=1 og x=-2 eller må svaret være positivt?

Men når jeg tar cosinussetningen kommer jeg fram til at |c| er 0,5...Virker ikke det litt ulogisk?
sEirik
Guru
Guru

1) Når jeg bruker cosinussetningen får jeg [tex]|c| = sqrt 7[/tex]. Prøv igjen.

2) Når du ser på likningen:

[tex]\lg x + \lg (x + 1) = \lg 2[/tex]

Sett prøve på svaret:

x = 1:
[tex]\lg 1 + \lg 2 = \lg 2[/tex]

[tex]\lg 1 = 0 \Rightarrow[/tex] Likningen stemmer for x = 1

x = -2:

[tex]\lg (-2) + \lg (-1) = \lg 2[/tex]

Men det er ikke lov til å trekke logaritmer av negative tall, derfor kan ikke x = -2 være en løsning.
Krisse
Cayley
Cayley

Ah, der ja! Takker! :D
Post Reply