Trenger hjelp med en ligning:
3x²+4x-8=x²+3x+12+x-2
Hjelp til ligning.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cayley
Ikke for å pirke, men
[tex]x = \pm \sqrt 9[/tex]
er bare en litt annerledes måte å skrive
[tex]x = \sqrt 9[/tex]
på. Selv om den er fullt brukbar ville jeg anbefalt å bruke
[tex]x = \pm 3[/tex], for
[tex]\sqrt 9 = \pm 3[/tex]
Forskjellen er at dersom du bruker [symbol:plussminus] [symbol:rot] 9 får du faktisk 4 løsninger, selv om de er parvis like.
[tex]x = \sqrt 9[/tex]
Forskjellen er at dersom du bruker [symbol:plussminus] [symbol:rot] 9 får du faktisk 4 løsninger, selv om de er parvis like.
This sentence is false.
Beklager, men det stemmer ikke. Kvadratroten er definert som det positive tallet som kvadrert blir det man tar kvadratroten av.Klaus Knegg wrote:Ikke for å pirke, men
[tex]x = \sqrt 9[/tex]
[tex]x = sqrt 9 \Rightarrow x = 3[/tex]
[tex]x = \pm sqrt 9 \Rightarrow x = 3 \vee x = -3[/tex]
og [tex]sqrt {9} \not = -3[/tex], selv om [tex](-3)^2 = 9[/tex]. Det har med kvadratrotdefinisjonen å gjøre, og selv om andre definisjoner kan la kvadratrottegnet angi alle røttene, er den vi bruker på ungdomsskolen og videregående slik at vi bare får de positive.
PS: Den positive roten er det vi kaller den "prinsipielle kvadratroten", og den negative roten er den andre roten. For å være nøyaktig er det kun den prinsipielle roten vi opererer med på dette nivået.
-
- Cayley
Hadde nok feil der ja.. husket ikke at dette ble nevnt i definisjonen.. 

This sentence is false.