C(n,r) og P(n,r)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hoppern
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 24/09-2006 15:56

Er det noen som kan forteller meg, evt. linke meg til en side der jeg kan lese hva forskjellen på C(n,r) og P(n,r) er.

Samt formlene for å regne de ut. Skjønner ingenting av det som står i matteboka mi.

Takker på forhånd for alle svar.
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

C(n,r) er uordnet utvalg. Det er altså antall måter du kan velge r objekter ut i fra n objekter. Eks: C(3,2) = 3 fordi hvis du har 3 objekter og du skal velge 2 objekter, så kan disse velges på 3 måter. {1,2,3} gir følgende par: (1,2),(1,3),(2,3). (1,2) vil i dette tilfellet være identisk med (2,1), så derfor tar vi kun med èn av dem, og vi sier at ordningen på disse tallene ikke spiller noen rolle, derav ordet uordnet.

Formel for C(n,r): [tex]\frac{n!}{r!(n-r)!}[/tex]

P(n,r) er ordnet utvalg. Det er antall måter du kan velge r objekter ut i fra n objekter, men ordningen har noe å si. Eks: P(3,2) = 6. {1,2,3} gir følgende par: (1,2),(2,1),(1,3),(3,1),(2,3),(3,2). I dette tilfellet er altså (2,1) ikke identisk med (1,2).

Formel for P(n,r): [tex]\frac{n!}{(n-r)!}[/tex]
Hoppern
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 24/09-2006 15:56

Tusen takk:) Det hjalp meg mye:)
Svar