Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderators: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
matikkx
Fibonacci
Posts: 2 Joined: 14/02-2007 18:32
14/02-2007 18:39
Bygg ut til fullstendig kvadrat og avgjør for hvilke verdier av "a" likningen nedenfor har to løsninger:
x^2 - 4x = a
Fasiten i boka er a>-4
Jeg får det til å bli a>4
Hvem har rett?
Magnus
Guru
Posts: 2286 Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim
14/02-2007 18:51
Bare å se på diskriminanten.
[tex]\sqrt {b^2 - 4ac} \geq 0[/tex]
Dette må være tilfredsstilt for at vi skal få svarene våre i de reelle tall.
[tex]\sqrt {(-4)^2 + 4\cdot 1\cdot a} \geq 0[/tex]
[tex]\sqrt {16 + 4a} \geq 0[/tex]
[tex]-4a \leq 16[/tex]
[tex]-a \leq 4[/tex]
[tex]a\geq -4[/tex]
Men ettersom vi ikke skal ha repeterende røtter får vi:
[tex]a > -4[/tex]
matikkx
Fibonacci
Posts: 2 Joined: 14/02-2007 18:32
14/02-2007 19:07
Magnus wrote: Bare å se på diskriminanten.
[tex]\sqrt {b^2 - 4ac} \geq 0[/tex]
Dette må være tilfredsstilt for at vi skal få svarene våre i de reelle tall.
[tex]\sqrt {(-4)^2 + 4\cdot 1\cdot a} \geq 0[/tex]
[tex]\sqrt {16 + 4a} \geq 0[/tex]
[tex]-4a \leq 16[/tex]
[tex]-a \leq 4[/tex]
[tex]a\geq -4[/tex]
Men ettersom vi ikke skal ha repeterende røtter får vi:
[tex]a > -4[/tex]
Hvorfor ble det "(-4)^2 + 4*1*a > 0" og ikke "(-4)^2 - 4*1*a > 0" som jeg regnet med. Hvordan ble - til +?
Magnus
Guru
Posts: 2286 Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim
14/02-2007 19:54
Husk at c i dette tilfelle er -a. Du trekker den over veit du.