Trenger hjelp med en ligning =]

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
anakwalajinn
Fibonacci
Fibonacci

Heisann! Mitt første innlegg her. Håper alle har det bra.
Jo, altså driver med sånne enkle ligninger da, alt går jo helt fint til jeg får DENNE opp:

7x-(3x-4)=2(x+1)

Men detta er jo ENKELT? :shock:
Problemet er at det står MINUS etter 7x, og slik har jeg aldri gjort før. :oops:

Hvis oppgaven var: 7x(3x-4)=2(x+1), så kunne jeg klart den, men det er MINUSEN som skaper problemer.
Fasiten sier: x=-1, jeg fikk noe helt annet når jeg fant på en metode, så da er den feil... :roll:

Men kan noen vennligst løse oppgaven, og forklare og fortelle meg HVORFOR og HVORDAN dere kom fram til svaret? Trenger hjelp så fort som mulig, hadde satt pris på det!
Takker! ;)
Realist1
Euclid
Euclid

anakwalajinn wrote:7x-(3x-4)=2(x+1)

Problemet er at det står MINUS etter 7x [...]
Først av alt, velkommen hit ;) Håper du får like mye hjelp og glede ut av dette forumet som jeg har fått :D

Ligningen løses slik:
7x-(3x-4)=2(x+1) Dette er ligningen man skal løse
7x-3x+4=2(x+1) Løste opp parantesen ved å bytte fortegn inni (grunnet - foran)
7x-3x+4=2x+2 Ganget 2 inn i parentesen ved å gange 2 med både x og 1
7x-3x-2x=2-4 Samlet x-ene på venstre side og tallene på høyre. Byttet fortegn på de jeg flyttet forbi =.
2x=-2 Trukket sammen begge sider
x=-1 Delt på 2 på begge sider for å finne x, ikke 2x.

Bare spør hvis noe er uklart, vi er her for å hjelpe :D
anakwalajinn
Fibonacci
Fibonacci

WoW!
Thanks a lot dude! =P
Hehe, en kompis forklarte meg på msn, skjønte delvis og leste forklaringen din og da ble det 100%! ;)
Hehe, tusen takk igjen mann! Nå kan jeg fortsette og regne videre! ;)
Takker! :)
Realist1
Euclid
Euclid

:D
Går du i tiende?
Post Reply