Spørsmål ang. Kunnskapsløftet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Karl_Erik
Guru
Guru

Siden vår kjære kunnskapsminister har laget en ny læreplan, sitter jeg med flere mattebøker jeg har delvis lånt, delvis stjålet fra søsken o.l. som dekker til og med 3MX. Jobber fint med dem jeg, men siden jeg halvveis planlegger en slags privatisteksamen til høsten, hadde det vært fint å ha en sjanse til å bestå den. Så. Spørsmålet er, til dere lærere og andre som har noen anelse hva Kunnskapsløftet dekker, sett at jeg klarer å få til alt til og med 3MX, trenger jeg noen ekstra kompetanse for å ta eksamen i hva nå enn de kaller matten på høyeste videregående-nivå?
EivindL
Cayley
Cayley

Altså, du skal ta eksamen i matematikk 2R, eller hva det heter? I så fall tror jeg ikke at dagens 3mx-pensum holder. Er ikke sikker på hva endringene innebærer, men går jo an å finne ut det.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Karl_Erik
Guru
Guru

Tenkte egentlig å ta den/de matematikkeksamene som gir meg mest. Syntes vanskelige ting generelt sett er morsomme, så derfor blir den letteste måten bare å be om de største utfordringene jeg kan få og jobbe med det til det går. Uansett, takk for svar. Funnet ut at de eksamene jeg hdde planlagt var Vg1T og Vg2T. Antar det ikke finnes noe Vg3T. Så uansett på R1 og R2 som du nevnte, som visstnok var programfag. Ser veldig spennende ut. Du har vel ingen anelse om noen gode bøker for disse fagene eller noen utfyllende pensumslister?
EivindL
Cayley
Cayley

Karl_Erik wrote: Du har vel ingen anelse om noen gode bøker for disse fagene eller noen utfyllende pensumslister?
Vel, jeg har kjøpt en kalkulus-bok, Kalkulus - Med én og flere variabler, og den skulle dekke det meste, samtidig som den er mye mer presis og går dypere. Sannsynlighet, kombinatorikk og tallteori(tror det skal være litt av det) er vel de områdene som ikke er dekket i den boka.

Har ellers ingen utfyllende pensumlister, dessverre.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
ettam
Guru
Guru

VG1T og VG2T (teoretisk)

eller

VG1P og VG2P (pratisk) er de obligatoriske matematikkfagene på studiespesialiserende i VG1 og VG2.

Programfag:

Programområde realfag:

R1 og R2 hver på 5 timer/uke ("gamle" 2Mx og 3Mx).
Pluss med et tretimersfag, kalles X (nytt?)

eller

S1 og S2 hver på 5 timer/uke ("gamle 2Mz og 3Mz)

Lærebøker: De er ikke kommet ennå for VG2 og VG3
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

ettam wrote:VG1T og VG2T (teoretisk)
eller
VG1P og VG2P (pratisk) er de obligatoriske matematikkfagene på studiespesialiserende i VG1 og VG2._______________________________________________________
Programfag:
Programområde realfag:
eller
Saker & ting er i ferd med å skje på matematikkfronten på vgs, forstår jeg.
:idea:

HURRA
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ettam
Guru
Guru

Janhaa wrote:
ettam wrote:VG1T og VG2T (teoretisk)
eller
VG1P og VG2P (pratisk) er de obligatoriske matematikkfagene på studiespesialiserende i VG1 og VG2._______________________________________________________
Programfag:
Programområde realfag:
eller
Saker & ting er i ferd med å skje på matematikkfronten på vgs, forstår jeg.
:idea:

HURRA

Er ikke du "Lærervikar, cand. scient."? Da vet du vel alt om dette, du... :wink:
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

ettam wrote:
Janhaa wrote:
ettam wrote:VG1T og VG2T
HURRA
Er ikke du "Lærervikar, cand. scient."? Da vet du vel alt om dette, du... :wink:
Jo, stemmer d. MEN på ungdomsskoler og ikke vgs. Har ikke snøring på pensum, bøker, lærerplaner etc på vgs (har bare min kalkulus 1 mattebok, som er min bibel. Og forordens skyld-jeg er kjemiker, og har kun 22 vekttall i matte).

En av grunnene til at jeg bidrar til dels mye her inne, er for å få ekstra utfordringer, og opprettholde kunnskapen over 10. klasse/1MX nivå.
Går fort i glemmeboka dessverre. Dessuten er d hyggelig å bidra med en hjelpende hånd.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
andhou
Cantor
Cantor

Så at linken til pensum/kompetansemål ikke fungerte lenger...

http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... oid=246197

Skal selv ha R1 og X til neste år...spent :P
Post Reply