Løyse opp parantesar og forenkle

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
renate92
Cayley
Cayley
Posts: 78
Joined: 13/09-2006 19:34

Jeg har fått noen repetisjonsoppgaver som jeg ikke helt skjønner, er det noen som kan hjelpe meg med noen av desse?
Trenger ikke bare hjelp til utregningen, trenger også litt forklaring for jeg vil helst klare dette selv.

Løys opp og forenkl står det i oppgaven:
3y+(5-y) Skal man her bruke de fortegns reglene man har lært?

Rekn ut står det:
4+(-8):2-(-2)x(-3) Denne er jeg blank på!

Finn største felles faktor set den utenfor parantes
20x+15

Multipliser parantesane og forenkl uttrykket så mye som råd
(x+5)(x+3)

Takker for hjelp om den finns! :P
arildno
Abel
Abel
Posts: 684
Joined: 17/03-2007 17:19

La oss ta nummer 2.

LEDD i et uttrykk skilles mellom av de pluss og minustegn som IKKE står inne i noen parentes.

1. Du kan ALLTID bruke regelen at HVIS du kan regne ut hvert ledd uavhengig av de andre, så fører dette til riktig svar. Sett alltid parentes om utregningen dersom svaret er negativt.

2. Når ALLE leddene dine er regnet ut, det vil si at hvert av dem er et enkelt tall (enten positivt eller negativt), så gjør du om de negative leddene ved regelen +-=- og --=+
Å gjøre om betyr å fjerne parentesen om tallet, i tillegg til å bruke disse fortegnsreglene.

3. Tilslutt regner du ut hele uttrykket, fra venstre til høyre.

Da får vi:
Steg 1, uavhengig utregning av hvert ledd:
4+(-8):2-(-2)*(-3)=4+(-4)-6

Steg 2:
4+(-4)-6=4-4-6

Steg 3:
4-4-6=0-6=-6

Altså er riktig svar -6
Post Reply