radius... =)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei!

Det er en oppgaven jeg er litt usikker på her og jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp..
Oppgaven er å regne ut arealet av det fargelagte området på figuren( linken under).

For å kunne finne arealet til sirkelen må jeg ha radiusen. formelen for å regne arealet av en sirkel er 3,14 * r * r.
Det jeg lurer på er hvordan jeg finner ut radiusen til figuren under, sirkelens radius. "Inni" denne sirkelen er det et kvadrat og den er del opp i en trekant med sider 2 cm og 4 cm.
Er radiusen 4 cm, det samme som hypotenusen til den trekanten er? Lurer på hvordan jeg finner radiusen, etter det er det jo lett :)

Håper noen kan hjelpe meg snart....takk på forhånd! :wink:

Linken til figuren:

Image[/sup]
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Er det ingen som kan hjelpe til??
:(
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
*Sorcerer*
Cantor
Cantor

Radius er avstanden fra en sirkels sentrum til et vilkårlig punkt på sirkelens periferi.

Så r = 4cm
Usus magister est optimus
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

[tex]A(\text halvsirkel)={1\over 2}\pi r^2=8\pi[/tex]

Rektanglet har sidene 4 og [symbol:rot] (4[sup]2[/sup] - 2[sup]2[/sup]) = [symbol:rot] (12) = 2 [symbol:rot] 3

[tex]A(\text rektangel)=4\cdot 2sqrt3 = 8sqrt3[/tex]

[tex]A(\text fargelagt region)=8\pi\,-\,8sqrt3 \,=\,8(\pi-sqrt3)\,\approx\,11,3[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Tusen takk!!

Jeg forsto hele greia..hehe :D

Men takk for alle svar da!!:) :)
Post Reply