Hei,
Jeg har litt problemer med denne oppgaven her:
Konstruer en regulær åttekant med sider 5 cm.
Jeg vet hvordan jeg konstruerer en åttekant, men jeg aner ikke hvordan jeg kan gjøre så sidene blir 5 cm. Dette henger selvsagt sammen med at jeg ikke er helt sikker på hva jeg driver med i geometri, og det vil jeg gjerne gjøre.
Håper noen kan hjelpe meg?
Konstruksjon av 8-kant.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Enkleste er nok å tegne en sirkel med radius [symbol:tilnaermet] 6,5 cm og sette hver korde lik 5 cm. Mangekanten blir da en regulær åttekant med 8 trekanter, hvis spisse vinkel er 45[sup]o[/sup] og vinkelen mellom to sider i den regulære åttekanten er 135[sup]o[/sup].
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
- Over-Guru
Her er det viktig å skille mellom tegning og konstruksjon. Det signaturen "Janhaa" foreslår er jo ingen konstruksjon av et linjestykke med lengde [tex]\frac{2,5}{sin22,5^o}.[/tex] Mitt forslag til løsning er å konstruere en vinkel på [tex]135^o[/tex], sette passeren i vinkelens toppunkt B og merke av to punkter A og C på begge vinkelbena 5 cm fra B. Deretter konstruerer du midtnormalene til linjestykkene AB og BC og kaller skjæringspunktet mellom disse midtnormalene for S. Da vil S være sentrum i den omskrevne sirkelen til den regulære åttekanten med sider på 5 cm. Dermed er det bare å sette passerspissen i S og passerblyet i A og slå en sirkel. Til sist måler du opp avstanden AB (= 5 cm) med passeren og "vandrer" rundt sirkelen med passeren og merker av de resterende 5 hjørnene på den regulære åttekanten.