Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
2) v(t) er jo en vektorfunksjon, kan ikke se at den noen gang vil være "lik" farten til en partikkel i et gitt tidspunkt, som |v(t)| beskriver. Samme med a(t) = |a(t)|
Joda, sant at man skal vende seg av kalkulatoren. Men i enkelte tilfeller bør man bruke den, som f.eks. på en eksamen hvor det ikke er spesifisert at oppgaven skal løses ved regning. Slik at man ikke sløser bort tid på en oppgave som man egentlig ikke skulle bruke så veldig lang tid på. I dette tilfellet tok det jo ikke så veldig lang tid å integrere, men..
zell wrote:Joda, sant at man skal vende seg av kalkulatoren. Men i enkelte tilfeller bør man bruke den, som f.eks. på en eksamen hvor det ikke er spesifisert at oppgaven skal løses ved regning. Slik at man ikke sløser bort tid på en oppgave som man egentlig ikke skulle bruke så veldig lang tid på. I dette tilfellet tok det jo ikke så veldig lang tid å integrere, men..
Man har et hav av tid på norske vgs-eksamener. Ingen grunn til å spare på tid ved å tillegge seg stygge uvaner.
Latskap er jo en viktig egenskap for matematikere...
Tenk bare hvordan vi hadde summert tallene fra 1 til 100 i dag hvis det ikke var for at Gauss var lat.
Åssen kom du egentlig fram til svaret, zell? Korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror ikke man har lov å bruke kalkulatorer som gir svaret 2sqrt5 på videregående. Og hvis du er av typen som gjenkjenner desimalene til rota av 80 har du uansett allerede løst oppgava uten bruk av kalkulator.
sEirik wrote:Latskap er jo en viktig egenskap for matematikere...
Tenk bare hvordan vi hadde summert tallene fra 1 til 100 i dag hvis det ikke var for at Gauss var lat.
Latskap, nei. Forenkling og simplifisering - Ja. Vil du kalle Gauss, Euler, eller kanskje det beste eksempelet - Erdős - late?