Likninger og ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Ariane
Cantor
Cantor

Har tre oppgavetyper jeg trenger hjelp til

I: 0,5([symbol:rot] 10x-4)-x = 0
Hva er fremgangsmåten når rotutrykket er multiplisert med noe?

II: (1-x)/(x+7) < (x+2)/(2-x)
Hva gjør jeg når en har to ulike nemnere?

III: -x^2+11x-10 < 0
Bør jeg flytte utrykket over på andre siden slik at x^2 blir positiv, må jeg da snu det til >0 ?
Dersom jeg velger å beholdet utrykket slik det er og faktoriserer det. Skal det da stå -1(x-a)(x-b)
fbhdif
Cayley
Cayley

I:

[tex]0,5(\sqrt{10x-4})-x=0[/tex]

[tex](\sqrt{10x-4}) -2x=0[/tex]

[tex](\sqrt{10x-4})=2x[/tex]

[tex](\sqrt{10x-4})^2=(2x)^2[/tex]

[tex](10x-4)=4{x^2}[/tex]

[tex]4{x^2} -10x +4=0[/tex]

[tex]x=2 V x=\frac{1}{2}[/tex]

II:

[tex]\frac{(1-x)}{(x+7)}<\frac{(x+2)}{(2-x)}[/tex]

Ganger med [tex](x+7)(2-x)[/tex]:

[tex](1-x)(2-x)<(x+2)(x+7)[/tex]

[tex]x^2 -3x +2 < x^2 +9x +14[/tex]

[tex]12x +12 >0 [/tex]

[tex]x>-1[/tex]

III:

Du kan forkorte uttrykket

[tex]-x^2 +11x -10[/tex]

til [tex]-1(x-10)(x-1)[/tex] , ja.

Hva du bør er vel strengt tatt smak og behag. Forskjellen vil bare være rekkefølgen på x1 og x2.
Hvis du ganger eller deler en ulikhet med -1 må du snu ulikhetstegnet.
mrcreosote
Guru
Guru

Her har det gått litt fort.

For det første er det god vane å sette prøve på svaret når du har ligninger som involverer kvadratrot. Det viser seg imidlertid at begge passer her.

I den andre kan du ikke gange opp med noe du ikke kjenner fortegnet til. Du kan eventuelt dele opp i flere tilfeller (her: -7<x<2 da (x+7)(2-x) er positivt her og x<-7 eller x>2 der vi har negativt fortegn) eller sette på felles brøkstrek på annet vis:

[tex]\frac{1-x}{x+7}<\frac{x+2}{2-x} \\ \frac{1-x}{x+7}-\frac{x+2}{2-x}<0 \\ \frac{(1-x)(2-x)-(x+2)(x+7)}{(x+7)(2-x)}<0 \\ [/tex]

Herfra er det bare å løse opp paranteser og tegne fortegnsskjema, og dette er nok den greieste måten.

III: Nei. Ja.
Du kan legge til hva du vil på begge sider av ei ulikhet uten at noe skjer. (Hvis du har 5 epler og jeg har 3 og vi legger 4 epler til begges beholdning vil du fortsatt ha flere epler enn det jeg har. Likeledes hvis vi trekker fra 2 epler fra begge.) Hvis du derimot multipliserer eller dividerer med noe, må du tenke på fortegn.
Ariane
Cantor
Cantor

Men hva gjorde fbhdif i oppgave I med 0,5 det forstod jeg ikke helt.

Bør jeg flytte utrykket over på andre siden slik at x^2 blir positiv, må jeg da snu det til >0 ? Nei til hva?
mrcreosote
Guru
Guru

Ariane wrote:Men hva gjorde fbhdif i oppgave I med 0,5 det forstod jeg ikke helt.
Det er fint at du benytter deg av hjelpa her når du står fast, men du lærer veldig lite hvis noen skal fortelle deg alt. Prøv å se på overgangen mellom første og andre linje hos fdhdif igjen, men denne gangen i mer enn 10 sekunder. Da er jeg rimelig sikker på at du skjønner.
Ariane wrote:Bør jeg flytte utrykket over på andre siden slik at x^2 blir positiv, må jeg da snu det til >0 ? Nei til hva?
Nei til ditt første spørsmål, ja til ditt andre spørsmål angående oppgave III i ditt første innlegg. Igjen, ikke rop på hjelp før du har prøvd å komme over kneika sjøl.
Ariane
Cantor
Cantor

Igjen, ikke rop på hjelp før du har prøvd å komme over kneika sjøl.

Tro meg, jeg arbeider med det. Men av og til er det greitt å få en bekreftelse på den en gjør, eventuelt få et lite hint om riktig retning. Takker for responsen.
Post Reply