3MX privatisteksamen mandag 21/5

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
DenDeriverte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 14/05-2007 14:30

Hei, skal opp i 3mx som privatist på mandag, siden jeg måtte ta den opp igjen fra i fjor. :oops: .

Liker egentlig matte, men er for tiden fryktelig skolelei, og har derfor null konsentrasjon til og sette meg ned med matten, så derfor sliter jeg på mandag. Har selvfølgelig gjort endel oppgaver i vår, men glemmer alt med engang siden jeg ikke greier å sette meg ned med det over lenger tid. Skjønner det, får det til, dagen etterpå er alt glemt.

Trenger derfor noen skikkelig "stall-tips" for å få en ståkarakter på mandag(ja, alt jeg trenger er 2, er bare ute etter gyldig vitemål).
Ser jo at derivasjon og intergrasjon går igjen år etter år, men kanskje noen derute vet noe "som ikke kan slå feil"-å kunne.


Hilfe! :D

Setter stor pris på skikklige svar, gjerne noen med eksempel.

TAKK!
LuckyMe
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 05/03-2007 20:41

Integrasjon og derivasjon får du garantert, se på gamle ekasmensoppgaver så ser du hvilken deloppgaver som går igjen. Prøv å få til et par slike oppgaver på eksamen. Da skal du nok få en stå karakter. Lykke til.

Ta en titt på www.utdanningsdirektoratet.no for gamle eksamnesoppgaver.
DenDeriverte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 14/05-2007 14:30

hvor mye tror dere kreves for å stå`? feks oppgave nr 1 pleier å gå fra a til f, så pleier det å være totalt 5 oppgaver, med egne deloppgaver da.
Landis
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/08-2006 18:02

Ca. 25 % riktig kreves for å få en 2-er(ståkarakter)

Andre svært viktige tema:

1) Vektorregning, finne likning for plan, avstand fra punkt til plan

2) Sannsynlighet og statistikk, konfidensintervall og normalfordeling

3) Trigonometri, trig.likninger og omgjøring av trig.formler


Men alle temaene er viktige, du blir som regel prøvd i det meste til skriftlig eksamen.
fredhelg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/01-2007 14:50

Tenkte dette var et greit spørsmål å spørre om siden dette dreide seg om eksamen her. I formelhefte som en kan ha med på eksamen kan en jo selv skrive på de siste sidene. Men er det lov å skrive på den siste siden. Den som er av papp?
CathrineB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/05-2007 17:05
Sted: Bergen

Tror det, jeg har nå i hvert fall skrevet på alle sidene, innimellom formlene og de som er av papp. Brukte samme regelbok under 2MX-eksamen i fjor, og det var ingen som sa noe da.
Svar