Hallois alle sammen.
Jeg skal ha bed øk eksamen til torsdag og holder da på med selvkost metode, men har et rimelig simpelt spm som jeg ikke klarer å finne ut av.
Saken er slik, jeg har kommet frem til et tall, 5880,- også skal jeg først legge på 5% fortjeneste også skal jeg legge på 10% til.
Etter mine enkle mattekunnskaper så gjorde jeg slik:
5880 * 1.05 = 6174
6174 * 1.1 = 6791,4
Også så kikket jeg på svaret, men der så hadde de gjort slik:
5880 / 0.95 * 0.05 = 310 (avrundet)
5880 + 310 = 6190 (etter 5%)
6190 / 0.90 * 0.1 = 688 (avrundet)
6190 + 688 = 6878 (etter 10%)
Kan noen si meg hvorfor boka har gjort slik?
Bedrifts økonomi prosent spm.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kan du legge ut hele spørsmålet slik det ble stilt, da er det litt lettere å skjønne hvorfor fasiten sier det den gjør. Men etter det jeg har skjønt ville det vært riktigere å gjøre som du gjorde. Jeg skjønner iallefall ikke hvorfor de har ganget opp igjen svaret med 0,05, for det svaret du leter etter finner du så fort du har dividert 5880 med 0,95. Spurte de etter kroneøkningen etter 5%?
En turoperatør overveier å tilby ferieopphold. Ifølge tilbudet vil leie av et 200-seters fly koste 554 400,- tur/retur. Kost og losji vil koste 400,- pr. gjestedøgn. Turoperatøren skal bare betale for de rom som benyttes.
Turoperatøren kalkulerer med en fortjeneste på 5% av salgspris ekskl. provisjon til reisebyråer. For salg av reisene betales 10% provisjon av salgspris til reisebyrå. Avrund alle beregninger til denne oppgaven til nærmeste hele krone.
Oppgave:
Beregn pris pr. reisedeltaker for en ukes ferieopphold. Gå ut fra at 90% av setene blir solgt og at det betales for 7 dagers opphold.
Har nå også fått hjelp av en veninne på BI for å se på svaret og hu kom frem til det samme som meg, gange med 1.05 for å finne 5% osv.
Turoperatøren kalkulerer med en fortjeneste på 5% av salgspris ekskl. provisjon til reisebyråer. For salg av reisene betales 10% provisjon av salgspris til reisebyrå. Avrund alle beregninger til denne oppgaven til nærmeste hele krone.
Oppgave:
Beregn pris pr. reisedeltaker for en ukes ferieopphold. Gå ut fra at 90% av setene blir solgt og at det betales for 7 dagers opphold.
Har nå også fått hjelp av en veninne på BI for å se på svaret og hu kom frem til det samme som meg, gange med 1.05 for å finne 5% osv.