derivasjon arctanx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Olorin
Lagrange
Lagrange

Noen som gidder å derivere følgende funksjon for meg? Har ikke derivert mange arctan funksjoner enda, har lyktes på en del men denne er det noen småfeil med som jeg ikke klarer å sette fingern på..

Deriver:

[tex]\arctan(\frac3x)[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Charlatan
Guru
Guru

Kjerneregel, gjør den bare direkte:

[tex](arctan(\frac{3}{x}))^\prime = \frac{1}{1+(\frac{3}{x})^2}((\frac{3}{x})^\prime) = \frac{1}{1+\frac{9}{x^2}}(3ln(x)) = \frac{3ln(x)}{1+\frac{9}{x^2}} = \frac{3x^2ln(x)}{x^2+9}[/tex]
Olorin
Lagrange
Lagrange

Deriverte 3/x som 3x^-1 var vel stort sett forskjellen

men får du rett svar om du kontrollerer på kalkis?
Last edited by Olorin on 21/08-2007 19:09, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Liten slurvefeil der, Jarle. Jeg tror du har gjort litt mange integraler i det siste, jeg ;) Den deriverte av [tex]\frac{3}{x}[/tex] er [tex]-\frac{3}{x^2}[/tex]

[tex]\frac{\rm{d}}{\rm{d}x}\arctan{\frac{3}{x}} = \frac{1}{(\frac{3}{x})^2 + 1} \left(-\frac{3}{x^2} \right) = - \frac{3}{x^2+9}[/tex]
Last edited by daofeishi on 21/08-2007 19:11, edited 1 time in total.
Charlatan
Guru
Guru

x| Flaut :P :oops:

Ok du skjønner det nå uansett :P

(jeg ergrer meg fremdeles på de integralene på integraltråden forresten)
Olorin
Lagrange
Lagrange

rota med DEG isteden for RAD på kalkulatoren. at det går an.. hadde jo rett svar hele tiden
Realist1
Euclid
Euclid

Olorin wrote:rota med DEG
:O
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Realist1 wrote:
Olorin wrote:rota med DEG
:O
[tex]\int e^x = f(u)^n[/tex]

Nei, nå synes jeg vi skal roe oss med dørty matte.
Charlatan
Guru
Guru

Haha :P

Ikke dårlig!
Olorin
Lagrange
Lagrange

Lurer på om noen kan gi tilbakemelding på fremgangsmåten min på denne derivasjonsoppgaven (implisitt)

har uttrykket [tex]\ln(xy)=\cos(x-y^2)[/tex]

[tex]\frac1{xy}\cdot(y+x\cdot\frac{dy}{dx})=-\sin(x-y^2)\cdot(1-2y\cdot \frac{dy}{dx})[/tex]

[tex]\frac1{x}+\frac1{y}\cdot \frac{dy}{dx}=2y\sin(x-y^2)\frac{dy}{dx}-\sin(x-y^2)[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}\left(2y\sin(x-y^2)-\frac1{y}\right)=\frac1{x}+\sin(x-y^2)[/tex]

Finnes det noen måte å kontrollere ved hjelp av kalkulator eller på andre måter at du har derivert riktig (implisitt derivasjon)?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Olorin wrote:Lurer på om noen kan gi tilbakemelding på fremgangsmåten min på denne derivasjonsoppgaven (implisitt)
har uttrykket [tex]\ln(xy)=\cos(x-y^2)[/tex]
[tex]\frac1{xy}\cdot(y+x\cdot\frac{dy}{dx})=-\sin(x-y^2)\cdot(1-2y\cdot \frac{dy}{dx})[/tex]
[tex]\frac1{x}+\frac1{y}\cdot \frac{dy}{dx}=2y\sin(x-y^2)\frac{dy}{dx}-\sin(x-y^2)[/tex]
[tex]\frac{dy}{dx}\left(2y\sin(x-y^2)-\frac1{y}\right)=\frac1{x}+\sin(x-y^2)[/tex]
Finnes det noen måte å kontrollere ved hjelp av kalkulator eller på andre måter at du har derivert riktig (implisitt derivasjon)?
Så kjapt på oppgava di, så bra ut... :wink:

EDIT, ville skrevet den slik;

[tex]y^,(x)=y^,=\frac{\sin(x-y^2)+{1\over x}}{2y\sin(x-y^2)-{1\over y}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Olorin
Lagrange
Lagrange

Jepp, var på skolen, fullførte den ikke (hadde dårlig tid :))

Takk, fikk ikke noe fasitsvar på oppgaven så da går jeg ut ifra at jeg var på rett vei
Post Reply