TRENGER HJELP!!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
TheBoss88
Pytagoras
Pytagoras

Hei. Har noen matte oppgaver på engelsk som er vanskelige å løse for meg. Derfor trenger jeg deres hjelp. Setter pris på det hvis noen hjelper meg med disse. På forhånd, takk til alle dere som hjelper.

Oppgave 1

Use Newton's method to estimate the two zeros of the function
f(x)=x^4+x-3. Start with x0=-1 for the left-hand zero and with x0=1 for the zero on the right. Then, in each case, find x2.

NB! I oppgaven står det x0 og x2. De tallene står nede, altså ser mindre ut og er nede til høyre. Klarte ikke å skrive det med tastaturet.

Oppgave 2

[symbol:integral] (t [symbol:rot] t+ [symbol:rot] t)/(t^2) dt

Oppgave 3

[symbol:integral] (-2cos t) dt

Oppgave 4

[symbol:integral] 7sin([Theta]/3) d[Theta]

Oppgave 5

a) Suppose that the first derivative of y = f(x) is

y'=6(x+1)(x-2)^2

At that points, if any, does tha graph of f have a local maximum, local minimum, or point of inflection?

b) Suppose that the first derivative of y = f(x) is

y'=6x(x+1)(x-2)

At that points, if any, does the graph of f have a local maximum, local minimum, or point of inflection?

Oppgave 6

Evaluate the following limits.

a) lim(x går mot 0) ((2sin 5x)/(3x))

b) lim(x går mot 0) sin 5x cot 3x

c) lim(x går mot 0) ((x-sin x)/(x-tan x))

d) lim(x går mot 0) ((sin x^2)/(x sin x))
By TheBoss88
Olorin
Lagrange
Lagrange

Tviler på at du får ferdigregnet _ALLE_ disse oppgavene. Ta å prøv selv grundig, og post en oppgave du ikke skjønner bæret av. Forklar hva du ikke forstår, så kan vi hjelpe deg bedre. :)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
TheBoss88
Pytagoras
Pytagoras

For å være ærlig forstår jeg absolutt ingenting av disse oppgavene.Trenger et løsningsforslag med framgangsmåte og resultat. Håper å få hjelp. Tusen takk!
By TheBoss88
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Da bør du ta boka fatt og lese fra begynnelsen. Hjelp vil du få når du kan formulere konkret hvilke problemer du har.

Enkelte oppgaver, som 2 og 3, burde jo ikke by på problemer.
TheBoss88
Pytagoras
Pytagoras

Folkens. Takk for kommentarene. Men jeg må ærligtalt si a derivasjon og integrasjon er de 2 temaene som jeg sliter mest med i matte. Jeg forsår det bare ikke. Derfor ber jeg om Et løningsforslag som inneholder både framgangsmåte og resultat slik at jeg skal gå gjennom de oppgavene ut i fra løsningsforslaget som jeg får av dere som vil hjelpe. Jeg håper å få et løsningsforslag i steden for kommentarer. Igjen, takk på fohånd til dere som kan hjelpe meg med et detaljert løsningsforslag. :D
By TheBoss88
mrcreosote
Guru
Guru

TheBoss88 wrote:Folkens. Takk for kommentarene. Men jeg må ærligtalt si a derivasjon og integrasjon er de 2 temaene som jeg sliter mest med i matte. Jeg forsår det bare ikke. Derfor ber jeg om Et løningsforslag som inneholder både framgangsmåte og resultat slik at jeg skal gå gjennom de oppgavene ut i fra løsningsforslaget som jeg får av dere som vil hjelpe. Jeg håper å få et løsningsforslag i steden for kommentarer. Igjen, takk på fohånd til dere som kan hjelpe meg med et detaljert løsningsforslag. :D

Hvis du er helt blank på alle disse oppgavene, har du lagt lista for høyt. Gjør noen lettere oppgaver først. Veit du for eksempel i det hele tatt hva Newtons metode er? Hvilken nytte trur du det ville ha om du fikk se løsningsforslaget (reint bortsett fra at du kunne kopiere det av hvis dette er ei innleveringsoppgave)?

Som det blir påpekt, enkelte oppgaver her er helt grunnleggende. Man må lære å krabbe før man lærer å gå. Se om du ikke får til oppgave 3, da har du tatt dine første steg inn i integrasjonens verden. Les litt i boka di, så bør det være mulig å forstå den.

Nei, kom heller tilbake når du har noen begreper om hva du holder på med (dette får du av å lese og regne litt, gjerne på noen enklere oppgaver til å begynne med), så får du nok god hjelp.
terje1337
Cantor
Cantor

[tex]\int cosx dx = sinx + C[/tex]

[tex]\int k * u(x) dx = k \int u(x) dx[/tex], der u(x) er en funksjon av x og k er konstant, feks -2

Nå bør du få til oppgave 3. Dette står i både i matteboka og i formelboka di.
TheBoss88
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk for hjelpen folkens :D
Kommentarene deres var til nytte :)
By TheBoss88
Post Reply