Omvendte funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

thom_west
Pytagoras
Pytagoras

Hei, jeg har litt problemer med å løse den oppgaven her.

Funksjonen h(x) = (ln x)^2 – 3ln x + 2 er definert for x > 0

a) Vis at h har en invers funksjon g for x >= e^3/2. Finn g.

Kunne noen hjulpet meg med hvordan jeg skal gå fram når jeg skal løse denne oppgaven?[/tex]
fish
von Neumann
von Neumann

Du må vise at funksjonen er 1-1 (injektiv). Da er det naturlig å vise at den deriverte, [tex]h^\prime(x)\geq 0[/tex] for [tex]x\geq e^{\frac{3}{2}}[/tex].

Når du skal finne den inverse, kan du bytte om [tex]x[/tex] og [tex]y[/tex] i likningen
[tex]y=\ln^2 x-3\ln x+2[/tex]

Forsøk så å løse [tex]y[/tex] som funksjon av [tex]x[/tex]. Dette er [tex]g[/tex].
thom_west
Pytagoras
Pytagoras

Det er det jeg sliter med, hvordan jeg skal løse opp (ln x) ^2. Bruker exp, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort ln når hele er opphøyd i andre, og ikke bare x.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

thom_west wrote:Det er det jeg sliter med, hvordan jeg skal løse opp (ln x) ^2. Bruker exp, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort ln når hele er opphøyd i andre, og ikke bare x.
Kan du ikke sette u = ln(x), slik at

y = u[sup]2[/sup] - 3u + 2
og
u[sup]2[/sup] - 3u +(2 - y) = 0
og løse som 2. gradslik.
DA vil man få x som funksjon av y
g = x(y)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markonan
Euclid
Euclid

thom_west wrote:Det er det jeg sliter med, hvordan jeg skal løse opp (ln x) ^2. Bruker exp, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort ln når hele er opphøyd i andre, og ikke bare x.
Se på hva Janhaa skrev, men til etterretning, så blir det f.eks:
[tex](ln (x))^2 = 4[/tex]

[tex](ln (x))(ln (x)) = 4[/tex]

[tex]e^{(ln (x))(ln (x))} = e^4[/tex]

[tex](x)(x) = e^4[/tex]

[tex]x^2 = e^4[/tex]

[tex]x = \sqrt{e^4}[/tex]

Lettere å se sammenhengen når man tenker det som to faktorer. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
thom_west
Pytagoras
Pytagoras

Er det sånn at når jeg har fått x^2(1 - x) = e^y - e^2, så kan jeg ta kvadratroten på begge sider, og resultatet blir x = 1 - [symbol:rot] (e^y - e^2 ) ?
thom_west
Pytagoras
Pytagoras

Noen som vet svaret på oppgaven jeg har lagt ut, slik at jeg kan sjekke om jeg har gjort det riktig?
mrcreosote
Guru
Guru

thom_west wrote:Noen som vet svaret på oppgaven jeg har lagt ut, slik at jeg kan sjekke om jeg har gjort det riktig?
Latsabb! Post svaret du har kommet fram til, så svarer nok noen på om det er rett.
thom_west
Pytagoras
Pytagoras

mrcreosote wrote:
thom_west wrote:Noen som vet svaret på oppgaven jeg har lagt ut, slik at jeg kan sjekke om jeg har gjort det riktig?
Latsabb! Post svaret du har kommet fram til, så svarer nok noen på om det er rett.
Jeg har postet det, det ligger jo ute her. Beklager, skal ikke mase, men er nysgjerrig.
mrcreosote
Guru
Guru

Unnskyld, jeg som var sløv og bare leste sisteposten. Mas i vei, min feil.

Ser ikke helt hvordan du kom fram til ligninga di. Prøv som Janhaa sier å løse ei annengradsligning så du får ln x=u=... Hvis du så tar e opphøyd i hver side har du et uttrykk for x som en funksjon av y.
thom_west
Pytagoras
Pytagoras

Har prøvd så mange forskjellige muligheter nå, men klarer ikke å få det til, kommer fram til u(u - 3) = y - 2, men så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for å komme meg til u =. Forstår du hvor jeg sitter fast?
Olorin
Lagrange
Lagrange

Jeg prøvde å bruke tipset til Janhaa..

endte opp med [tex]u=\frac{3\pm\sqr{1+4y}}{2}[/tex]

[tex]x=e^{\frac{3\pm\sqr{1+4y}}{2}}[/tex]

[tex]y=e^{\frac{3\pm\sqr{1+4x}}2}[/tex]

Ser ut som at [tex]y=e^{\frac{3+\sqr{1+4x}}2[/tex] kan være en invers. Litt usikker
Last edited by Olorin on 30/10-2007 18:27, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
mrcreosote
Guru
Guru

La det stå som det er! [tex]u^2-3u+(2-y)=0[/tex]; dette er en vanlig annengradsligning i u. De er ikke så vanskelige å løse: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=29
thom_west
Pytagoras
Pytagoras

Vil jeg da få to mulige svar for u? Klarer bare ikke å tenke klart jeg nå, men da får jeg u = (3 +- [symbol:rot] (9-4(2-y)) / 2 ? Hvordan skal jeg få en løsning av det her?

Er litt frustrert akkurat nå, får klarer bare ikke å se hvordan jeg skal løse den oppgaven her.
Olorin
Lagrange
Lagrange

Se hva jeg postet. du er på god vei til å få det samme. Hvis det er rett med andre ord.. :|

En måte å sjekke om du har funnet invers funksjon:

[tex]f(f^{-1}(x))=x[/tex]

[tex]f^{-1}(f(x))=x[/tex]

Dette ser ut til å stemme bra for [tex]x\ge e^{\frac32}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Post Reply