Hei, jeg har litt problemer med å løse den oppgaven her.
Funksjonen h(x) = (ln x)^2 – 3ln x + 2 er definert for x > 0
a) Vis at h har en invers funksjon g for x >= e^3/2. Finn g.
Kunne noen hjulpet meg med hvordan jeg skal gå fram når jeg skal løse denne oppgaven?[/tex]
Omvendte funksjoner
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du må vise at funksjonen er 1-1 (injektiv). Da er det naturlig å vise at den deriverte, [tex]h^\prime(x)\geq 0[/tex] for [tex]x\geq e^{\frac{3}{2}}[/tex].
Når du skal finne den inverse, kan du bytte om [tex]x[/tex] og [tex]y[/tex] i likningen
[tex]y=\ln^2 x-3\ln x+2[/tex]
Forsøk så å løse [tex]y[/tex] som funksjon av [tex]x[/tex]. Dette er [tex]g[/tex].
Når du skal finne den inverse, kan du bytte om [tex]x[/tex] og [tex]y[/tex] i likningen
[tex]y=\ln^2 x-3\ln x+2[/tex]
Forsøk så å løse [tex]y[/tex] som funksjon av [tex]x[/tex]. Dette er [tex]g[/tex].
Kan du ikke sette u = ln(x), slik atthom_west wrote:Det er det jeg sliter med, hvordan jeg skal løse opp (ln x) ^2. Bruker exp, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort ln når hele er opphøyd i andre, og ikke bare x.
y = u[sup]2[/sup] - 3u + 2
og
u[sup]2[/sup] - 3u +(2 - y) = 0
og løse som 2. gradslik.
DA vil man få x som funksjon av y
g = x(y)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Se på hva Janhaa skrev, men til etterretning, så blir det f.eks:thom_west wrote:Det er det jeg sliter med, hvordan jeg skal løse opp (ln x) ^2. Bruker exp, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort ln når hele er opphøyd i andre, og ikke bare x.
[tex](ln (x))^2 = 4[/tex]
[tex](ln (x))(ln (x)) = 4[/tex]
[tex]e^{(ln (x))(ln (x))} = e^4[/tex]
[tex](x)(x) = e^4[/tex]
[tex]x^2 = e^4[/tex]
[tex]x = \sqrt{e^4}[/tex]
Lettere å se sammenhengen når man tenker det som to faktorer.

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
-
- Guru
Latsabb! Post svaret du har kommet fram til, så svarer nok noen på om det er rett.thom_west wrote:Noen som vet svaret på oppgaven jeg har lagt ut, slik at jeg kan sjekke om jeg har gjort det riktig?
Jeg har postet det, det ligger jo ute her. Beklager, skal ikke mase, men er nysgjerrig.mrcreosote wrote:Latsabb! Post svaret du har kommet fram til, så svarer nok noen på om det er rett.thom_west wrote:Noen som vet svaret på oppgaven jeg har lagt ut, slik at jeg kan sjekke om jeg har gjort det riktig?
-
- Guru
Unnskyld, jeg som var sløv og bare leste sisteposten. Mas i vei, min feil.
Ser ikke helt hvordan du kom fram til ligninga di. Prøv som Janhaa sier å løse ei annengradsligning så du får ln x=u=... Hvis du så tar e opphøyd i hver side har du et uttrykk for x som en funksjon av y.
Ser ikke helt hvordan du kom fram til ligninga di. Prøv som Janhaa sier å løse ei annengradsligning så du får ln x=u=... Hvis du så tar e opphøyd i hver side har du et uttrykk for x som en funksjon av y.
Jeg prøvde å bruke tipset til Janhaa..
endte opp med [tex]u=\frac{3\pm\sqr{1+4y}}{2}[/tex]
[tex]x=e^{\frac{3\pm\sqr{1+4y}}{2}}[/tex]
[tex]y=e^{\frac{3\pm\sqr{1+4x}}2}[/tex]
Ser ut som at [tex]y=e^{\frac{3+\sqr{1+4x}}2[/tex] kan være en invers. Litt usikker
endte opp med [tex]u=\frac{3\pm\sqr{1+4y}}{2}[/tex]
[tex]x=e^{\frac{3\pm\sqr{1+4y}}{2}}[/tex]
[tex]y=e^{\frac{3\pm\sqr{1+4x}}2}[/tex]
Ser ut som at [tex]y=e^{\frac{3+\sqr{1+4x}}2[/tex] kan være en invers. Litt usikker
Last edited by Olorin on 30/10-2007 18:27, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Guru
La det stå som det er! [tex]u^2-3u+(2-y)=0[/tex]; dette er en vanlig annengradsligning i u. De er ikke så vanskelige å løse: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=29
Vil jeg da få to mulige svar for u? Klarer bare ikke å tenke klart jeg nå, men da får jeg u = (3 +- [symbol:rot] (9-4(2-y)) / 2 ? Hvordan skal jeg få en løsning av det her?
Er litt frustrert akkurat nå, får klarer bare ikke å se hvordan jeg skal løse den oppgaven her.
Er litt frustrert akkurat nå, får klarer bare ikke å se hvordan jeg skal løse den oppgaven her.
Se hva jeg postet. du er på god vei til å få det samme. Hvis det er rett med andre ord.. 
En måte å sjekke om du har funnet invers funksjon:
[tex]f(f^{-1}(x))=x[/tex]
[tex]f^{-1}(f(x))=x[/tex]
Dette ser ut til å stemme bra for [tex]x\ge e^{\frac32}[/tex]

En måte å sjekke om du har funnet invers funksjon:
[tex]f(f^{-1}(x))=x[/tex]
[tex]f^{-1}(f(x))=x[/tex]
Dette ser ut til å stemme bra for [tex]x\ge e^{\frac32}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.