Sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tmn
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 20/05-2006 15:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lurer på hvordan utregninga på disse oppgavene blir. Har mistet en del gjennomgang av sannsnylighetsregning, prøver å repetere litt.

"Lille Mette har en eske med like klosser. Hun har sju røde, åtte gule og fem grønne klosser. Hun plukker tilfeldig ut fem klosser.

1) Hvor stor er sannsynligheten for at hun trekker ut akkurat to røde?

2) Hvor stor er sannsynligheten for akkurat to røde, to gule og en grønn?

3) Mette vil lage et tårn av fire klosser. Hvor mange forskjellige tårn kan hun lage?

4) Hvor mange tårn kan hun lage hvis tårnet skal bestå av fem klosser - 2 røde, to gule og en grønn?"
Mvh. Tri Minh Nguyen
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

tmn skrev:Lurer på hvordan utregninga på disse oppgavene blir. Har mistet en del gjennomgang av sannsnylighetsregning, prøver å repetere litt.
"Lille Mette har en eske med like klosser. Hun har sju røde, åtte gule og fem grønne klosser. Hun plukker tilfeldig ut fem klosser.
1) Hvor stor er sannsynligheten for at hun trekker ut akkurat to røde?
2) Hvor stor er sannsynligheten for akkurat to røde, to gule og en grønn?
Prøv hypergeometrisk fordeling
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
tmn
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 20/05-2006 15:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk for at du førte meg på riktig spor ;D Det var jo akuratt noe av det jeg gikk glipp av også:/ Satt å leste på det nå. Kom frem til en løsning her... jeg har vel tenkt riktig? :D

1) 7nCr2 * 13nCr3 / 20nCr5 = (21 * 256) /15504 = 0,346

2) 7nCr2 * 8nCr2 * 5nCr1 / 20nCr5 = 0,19

Hmm, men, blir det hypergeometrisk fordeling videre?
Mvh. Tri Minh Nguyen
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

3)

Her er det uvesentlig hvilken farge brikkene er. Dermed har du 20 klosser og velge mellom, hvorav du skal plukke ut 4. På hvor mange måter kan dette gjøres?

4)

Samme ulla her, bortsett fra at nå spiller farge en rolle. På hvor mange måter kan du plukke ut 2 røde, 2 gule og én grønn fra sju røde, åtte gule og fem grønne klosser?
tmn
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 20/05-2006 15:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mulig jeg stiller det veldig dumt spørsmål nå, men er det noen måte(formler etc.) å regne ut dette på?
Mvh. Tri Minh Nguyen
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

tmn skrev:Mulig jeg stiller det veldig dumt spørsmål nå, men er det noen måte(formler etc.) å regne ut dette på?
bruk binomialkoeffisienten
[tex]{n\choose r}\,=\,nCr[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar