Page 1 of 2

Ligning for matteprøve

Posted: 06/12-2007 18:52
by Finecanon
3(3x+1)-5-(2x+5)=5(x-4) trenger hjelp med denne, har hatt helt hjernesperre og har vært mye syk. litt hjelp værsåsnill.

~Fine~

Posted: 06/12-2007 18:57
by Vektormannen
Først ganger du ut alle parantesene:

[tex]3(3x+1)-5-(2x+5)=5(x-4)[/tex]
(Husk at når du har minus foran en parantes skal du snu fortegnene inni parantesen.)

[tex]9x+3-5-2x-5=5x-20[/tex]

Klarer du deg videre nå, eller?

Posted: 06/12-2007 19:22
by Finecanon
så da blir det etter du løste opp parentesene:

9x - 2x - 5x = -20 - 3 + 5
2x = 18
2x = 18
2 2
x = 9


er det riktig?

Posted: 06/12-2007 19:26
by Vektormannen
Ja, utenom at du har glemt negativt fortegn på høyresiden (-20-30+5 = -18, ikke 18)

Posted: 06/12-2007 19:37
by Finecanon
hehe fikk hjelp på msn fra ei veninne, hun glemte - ikke jeg xD. men jeg merket det jeg og :roll:

Posted: 06/12-2007 19:44
by Finecanon
her er et nytt spørsmål, jeg kan ikke å skrive sånne små 2-tall så jeg bytter ut de med "

" = i andre

5x"+x-4=24+x-2x"
hvordan gjør jeg dette?

Posted: 06/12-2007 19:55
by Vektormannen
[tex]5x^2+x-4=24+x-2x^2[/tex]

Trekker sammen ledd av forskjellig type:

[tex]5x^2+2x^2+x-x=24+4[/tex]

[tex]7x^2 = 28[/tex]

Klarer du det herfra?

Posted: 06/12-2007 20:01
by Finecanon
hvis jeg deler 7x"=28 begge på 7 blir det

x"=4

blir x da 2 siden 2*2 = 4? og hvordan blir den riktige måten å sette dette opp på?

Posted: 06/12-2007 20:04
by Vektormannen
Du har tenkt helt riktig:

[tex]x^2 = 4[/tex]

Vi tar kvadratroten av begge sidene (som er det du gjorde, kanskje uten å være klar over det.) Merk at det er to x-verdier som oppfyller likningen, nemlig den negative roten, og den positive:

[tex]\sqrt{x^2} = \pm \sqrt 4[/tex]

[tex]x = \pm 2[/tex]

[tex]x = 2[/tex] eller [tex]x = -2[/tex]

Grunnen til at både -2 og 2 er løsninger er at både 2[sup]2[/sup] og (-2)[sup]2[/sup] gir 4!

Posted: 06/12-2007 20:14
by Finecanon
kan du forklare meg hva det symbolet med en stor + på en strek er? går bare i niende så er ikke helt oppdatert på alt sånt, skjønner ikke HELT utregningen heller :S men læreren sa noe om både et positivt og negativt svar ;)

Posted: 06/12-2007 20:17
by Vektormannen
Ah, [tex]\pm[/tex] uttales "pluss-minus" og betyr at vi snakker om både det positive og negative tallet. I niendeklasse skal dere kanskje ikke bruke det tegnet, ikke vet jeg.

Du får som sagt to svar, x = -2 og x = 2. Dette er som jeg sa ovenfor fordi begge tallene gir 4 når de blir opphøyd i andre. Men er du med på at vi tar kvadratroten på begge sider når vi vil bli "kvitt" [tex]x^2[/tex]?

Posted: 06/12-2007 20:22
by Finecanon
tror jeg skjønner.

x*x = x" og som med andre ligninger, må man gjøre det samme på begge sider, så vi må finne kvadratroten av 4 også?

x*x=x"
2*2=4

d er ihvertfall min oppfatning.

Posted: 06/12-2007 20:30
by Vektormannen
Akkurat. Men så er det viktig å huske på at når vi har en likning med [tex]x^2[/tex], har den alltid to løsninger -- en negativ og en positiv. I dette tilfellet er det 2 og -2, fordi begge to, når de opphøyes i andre, blir 4: 2*2 = 4, og (-2)*(-2) = 4.

Posted: 06/12-2007 20:32
by Finecanon
ok Takker, så hvis jeg skal skrive denn oppgaven. hvordan burde jeg sette den opp? den FULLE oh HELE oppgaven og utregningen? :D

Posted: 06/12-2007 20:40
by Vektormannen
Vet ikke hvor nøyen læreren din er på føring av likninger, men noe slikt blir det vel:

[tex]5x^2-x-4=24+x-2x^2[/tex]

[tex]7x^2 = 28[/tex]

[tex]\frac{7x^2}{7} = \frac{28}{7}[/tex]

[tex]x^2 = 4[/tex]

[tex]\sqrt{x^2} = \sqrt{4}[/tex] eller [tex]\sqrt{x^2} = -\sqrt{4}[/tex]

[tex]x = 2[/tex] eller [tex]x = -2[/tex]