3(3x+1)-5-(2x+5)=5(x-4) trenger hjelp med denne, har hatt helt hjernesperre og har vært mye syk. litt hjelp værsåsnill.
~Fine~
Ligning for matteprøve
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Først ganger du ut alle parantesene:
[tex]3(3x+1)-5-(2x+5)=5(x-4)[/tex]
(Husk at når du har minus foran en parantes skal du snu fortegnene inni parantesen.)
[tex]9x+3-5-2x-5=5x-20[/tex]
Klarer du deg videre nå, eller?
[tex]3(3x+1)-5-(2x+5)=5(x-4)[/tex]
(Husk at når du har minus foran en parantes skal du snu fortegnene inni parantesen.)
[tex]9x+3-5-2x-5=5x-20[/tex]
Klarer du deg videre nå, eller?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Ja, utenom at du har glemt negativt fortegn på høyresiden (-20-30+5 = -18, ikke 18)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
[tex]5x^2+x-4=24+x-2x^2[/tex]
Trekker sammen ledd av forskjellig type:
[tex]5x^2+2x^2+x-x=24+4[/tex]
[tex]7x^2 = 28[/tex]
Klarer du det herfra?
Trekker sammen ledd av forskjellig type:
[tex]5x^2+2x^2+x-x=24+4[/tex]
[tex]7x^2 = 28[/tex]
Klarer du det herfra?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Du har tenkt helt riktig:
[tex]x^2 = 4[/tex]
Vi tar kvadratroten av begge sidene (som er det du gjorde, kanskje uten å være klar over det.) Merk at det er to x-verdier som oppfyller likningen, nemlig den negative roten, og den positive:
[tex]\sqrt{x^2} = \pm \sqrt 4[/tex]
[tex]x = \pm 2[/tex]
[tex]x = 2[/tex] eller [tex]x = -2[/tex]
Grunnen til at både -2 og 2 er løsninger er at både 2[sup]2[/sup] og (-2)[sup]2[/sup] gir 4!
[tex]x^2 = 4[/tex]
Vi tar kvadratroten av begge sidene (som er det du gjorde, kanskje uten å være klar over det.) Merk at det er to x-verdier som oppfyller likningen, nemlig den negative roten, og den positive:
[tex]\sqrt{x^2} = \pm \sqrt 4[/tex]
[tex]x = \pm 2[/tex]
[tex]x = 2[/tex] eller [tex]x = -2[/tex]
Grunnen til at både -2 og 2 er løsninger er at både 2[sup]2[/sup] og (-2)[sup]2[/sup] gir 4!
Last edited by Vektormannen on 06/12-2007 20:34, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Ah, [tex]\pm[/tex] uttales "pluss-minus" og betyr at vi snakker om både det positive og negative tallet. I niendeklasse skal dere kanskje ikke bruke det tegnet, ikke vet jeg.
Du får som sagt to svar, x = -2 og x = 2. Dette er som jeg sa ovenfor fordi begge tallene gir 4 når de blir opphøyd i andre. Men er du med på at vi tar kvadratroten på begge sider når vi vil bli "kvitt" [tex]x^2[/tex]?
Du får som sagt to svar, x = -2 og x = 2. Dette er som jeg sa ovenfor fordi begge tallene gir 4 når de blir opphøyd i andre. Men er du med på at vi tar kvadratroten på begge sider når vi vil bli "kvitt" [tex]x^2[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Akkurat. Men så er det viktig å huske på at når vi har en likning med [tex]x^2[/tex], har den alltid to løsninger -- en negativ og en positiv. I dette tilfellet er det 2 og -2, fordi begge to, når de opphøyes i andre, blir 4: 2*2 = 4, og (-2)*(-2) = 4.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Vet ikke hvor nøyen læreren din er på føring av likninger, men noe slikt blir det vel:
[tex]5x^2-x-4=24+x-2x^2[/tex]
[tex]7x^2 = 28[/tex]
[tex]\frac{7x^2}{7} = \frac{28}{7}[/tex]
[tex]x^2 = 4[/tex]
[tex]\sqrt{x^2} = \sqrt{4}[/tex] eller [tex]\sqrt{x^2} = -\sqrt{4}[/tex]
[tex]x = 2[/tex] eller [tex]x = -2[/tex]
[tex]5x^2-x-4=24+x-2x^2[/tex]
[tex]7x^2 = 28[/tex]
[tex]\frac{7x^2}{7} = \frac{28}{7}[/tex]
[tex]x^2 = 4[/tex]
[tex]\sqrt{x^2} = \sqrt{4}[/tex] eller [tex]\sqrt{x^2} = -\sqrt{4}[/tex]
[tex]x = 2[/tex] eller [tex]x = -2[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer