3(3x+1)-5-(2x+5)=5(x-4) trenger hjelp med denne, har hatt helt hjernesperre og har vært mye syk. litt hjelp værsåsnill.
~Fine~
Ligning for matteprøve
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Først ganger du ut alle parantesene:
(Husk at når du har minus foran en parantes skal du snu fortegnene inni parantesen.)
Klarer du deg videre nå, eller?
(Husk at når du har minus foran en parantes skal du snu fortegnene inni parantesen.)
Klarer du deg videre nå, eller?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Ja, utenom at du har glemt negativt fortegn på høyresiden (-20-30+5 = -18, ikke 18)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Trekker sammen ledd av forskjellig type:
Klarer du det herfra?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Du har tenkt helt riktig:
Vi tar kvadratroten av begge sidene (som er det du gjorde, kanskje uten å være klar over det.) Merk at det er to x-verdier som oppfyller likningen, nemlig den negative roten, og den positive:
eller
Grunnen til at både -2 og 2 er løsninger er at både 2[sup]2[/sup] og (-2)[sup]2[/sup] gir 4!
Vi tar kvadratroten av begge sidene (som er det du gjorde, kanskje uten å være klar over det.) Merk at det er to x-verdier som oppfyller likningen, nemlig den negative roten, og den positive:
Grunnen til at både -2 og 2 er løsninger er at både 2[sup]2[/sup] og (-2)[sup]2[/sup] gir 4!
Last edited by Vektormannen on 06/12-2007 20:34, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Ah, uttales "pluss-minus" og betyr at vi snakker om både det positive og negative tallet. I niendeklasse skal dere kanskje ikke bruke det tegnet, ikke vet jeg.
Du får som sagt to svar, x = -2 og x = 2. Dette er som jeg sa ovenfor fordi begge tallene gir 4 når de blir opphøyd i andre. Men er du med på at vi tar kvadratroten på begge sider når vi vil bli "kvitt" ?
Du får som sagt to svar, x = -2 og x = 2. Dette er som jeg sa ovenfor fordi begge tallene gir 4 når de blir opphøyd i andre. Men er du med på at vi tar kvadratroten på begge sider når vi vil bli "kvitt"
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Akkurat. Men så er det viktig å huske på at når vi har en likning med , har den alltid to løsninger -- en negativ og en positiv. I dette tilfellet er det 2 og -2, fordi begge to, når de opphøyes i andre, blir 4: 2*2 = 4, og (-2)*(-2) = 4.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Vet ikke hvor nøyen læreren din er på føring av likninger, men noe slikt blir det vel:
eller
eller
Elektronikk @ NTNU | nesizer