2MX - finne fellesnevner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lapsklaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 10/01-2008 02:11

Først og fremst: Hei, jeg er ny her. Har begynt å studere 2MX på kveldstid, og det er 17 år siden jeg hadde 1MA. Har glemt endel vesentlige basiskunnskaper, og tyr nå til dere for å be om hjelp.

Har likningen:

[tex]\frac3{x(x-1)}=\frac2{x-1}-\frac3{x}[/tex]

Regner med at jeg her må finne fellesnevner. Leste et annet sted på forumet her at enkleste måte er å multiplisere alle nevnerene i brøkene. Tingen er at jeg bare knoter det til med alle disse x´ene i nevnerene. Kan noen forklare meg (så pedagogisk og grundig som mulig) hvordan jeg går fram for å finne FN her?

Hadde satt veldig pris på svar!
hakonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 20/05-2003 11:15

Her har vi tre nevnere:

[tex]x(x-1)[/tex]

[tex]x-1[/tex]

[tex]x[/tex]

For å finne fellesnevner, så starter vi øverst. Der har vi faktorene x og (x-1), og foreløpig fellesnever er dermed x(x-1) Så ser vi på neste nevner, og den har kun én faktor, nemlig (x-1). Denne har vi fra før av, så da hopper vi rett til neste. Denne er x, som vi også har fra før av, så fellesneveneren blir da enkelt og greit:

[tex]x(x-1)[/tex]

Dette er en ligning, og derfor ganger du med fellesnevneren på begge sider og ser at alle nevnerne kan forkortes bort. Dersom det hadde vært et vanlig uttrykk, er metoden å utvide brøkene slik at du kan sette dem på felles brøkstrek over fellesnevneren.
lapsklaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 10/01-2008 02:11

Ah. Nydelig. Dette var veldig hjelpsomt, og med tanke på at klokka er tre om natta er jeg imponert over hvor raskt svaret kom. Dessuten var det veldig forståelig. Tusen takk!
Svar