Jeg trenger hjelp med disse oppgavene.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
kristoffer92
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 1
Joined: 28/01-2008 10:12

2x – 4 = x+1



3(x-8) = 2x – 4(x+2) - (-26)




2(a+2b) – 3(a – 8b)



a + 4a – 5a – 8 (2b +23a)
magneam
Cantor
Cantor
Posts: 121
Joined: 17/01-2008 11:31

Kan du utdype det du ikke får til? Hvor stopper du opp?

De to første er likninger. Her skal du gange ut parantesene, samle x'ene og konstantleddene ved å summere de sammen og til slutt få x lik ett tall.

I de to nederste 'oppgavene' skal skrive uttrykket enklere. Du ganger ut parantesene og prøver å samle a'ene og b'ene hver for seg.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 375
Joined: 06/12-2006 12:08
Location: Norge, Oslo

2x + 4 = x + 1

2x -x = 1-4

x = -3

x/x = -3/x

x = -3

Her har du den første
...
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Hva mener du med den nest siste linja?

[tex]\frac{x}{x} \neq \frac{-3}{x}[/tex]!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
=)
Descartes
Descartes
Posts: 447
Joined: 09/05-2007 22:41

såfremt x = -3 så er det jo teknisk sett riktig, men jeg ser ikke helt poenget med å dele på x, etter at du har funnet ut hva x er.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Ok, når x er funnet til å være -3 stemmer det vel ja ... Men ser ikke poenget jeg heller :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 375
Joined: 06/12-2006 12:08
Location: Norge, Oslo

Ja, gjør det av vane. Men skal slutte med det nå. :wink:
...
Post Reply