Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Noen som har derivasjonsoppgaver for Vg1 som ikke står i Sinus eller CoSinus som jeg kan bryne meg på? Har ikke lært funksjonsdrøfting og optimering enda, men dersom noen har ekstra oppgaver til "grenseverdier for ubestemte uttrykk", "vekstfart som grenseverdi", "derivasjon" og for derivasjonsreglene (k*u(x))' = k * u'(x) og (u(x)+v(x))'=u'(x)+v'x
så hadde det vært flott!
ini wrote:Noen som har derivasjonsoppgaver for Vg1 som ikke står i Sinus eller CoSinus som jeg kan bryne meg på? Har ikke lært funksjonsdrøfting og optimering enda, men dersom noen har ekstra oppgaver til "grenseverdier for ubestemte uttrykk", "vekstfart som grenseverdi", "derivasjon" og for derivasjonsreglene (k*u(x))' = k * u'(x) og (u(x)+v(x))'=u'(x)+v'x
så hadde det vært flott!
deriver
[tex]x^x[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Se om du klarer å derivere espen sin funksjon, så deriverer du den en gang til; altså deriver først [tex]f(x)[/tex] og så deriverer du [tex]f^{\prime}(x)[/tex].
Funksjonen [tex]f^{\prime \prime}(x)[/tex] kaller vi den andrederiverte.
Hva sier [tex]f^{\prime}(x)[/tex] om [tex]f(x)[/tex]?
Hva sier da [tex]f^{\prime \prime}(x)[/tex] om [tex]f^{\prime}(x)[/tex]?
EDIT: Husk at når k er konstant er: [tex](x^k)^{\prime} = k \cdot x^{k-1}[/tex]