Hvordan finner man t-verdien der fartsvektoren er parallelle med vektoren [5, 4]?
Har funnet v(t) = [3t^2, 2t], prøvde å sette inn vektoren [5, 4] inn i posisjonsvektoren [t^3-3t, t^2-4] og fant en t verdi for X og Y lik [symbol:rot] 8. Finner ikke ut hva en skal gjøre videre?
Fartsvektor
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis skalarproduktet er 0 er vektorene ortogonale.
[tex][4,5]\cdot\[-5,4]=4\cdot\(-5)+5\cdot\4=0[/tex]
Kanskje ikke dette du lurte på? Men kan noen fortelle meg hvorfor det siste 4-tallet mitt har mindreverdighetskomplekser?
[tex][4,5]\cdot\[-5,4]=4\cdot\(-5)+5\cdot\4=0[/tex]
Kanskje ikke dette du lurte på? Men kan noen fortelle meg hvorfor det siste 4-tallet mitt har mindreverdighetskomplekser?
Er en vektors skalarpunkt "oprinnelsespunktet" dens? Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.
Gitt en vektor [tex][a,b][/tex] da vil vinkelen mellom denne og vektorenVariable wrote:Kan du fortelle litt om hvordan du tenkte?
[tex][-b,a][/tex] alltid være [tex]90\textdegree[/tex]. Fordi:
[tex][a,b]\cdot[-b,a]= -ab+ab=0[/tex]
Skalarpunkt?espen180 wrote:Er en vektors skalarpunkt "oprinnelsespunktet" dens? Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Glem det. Jeg roter visst.