det er 1.56 meter dypt.
Jeg klarer å finne arealet men jeg klarer ikke å finne volumet av sirkel området av bassenget.
jeg trenger svar litt kvikt fordi jeg har muntlig eksamen i morgen.
TC
Sidan dette er ein 90, 60 30 graders trekant er den kortaste kateten halvparten av hypotenusen. Den korte kateten = 7 m, derfor er hypotenusen = diameteren i sirkelen = 14m
Areal av ein halvsirkel =
jhbnm wrote:Jeg trenger å finne formelen for dette bassenget
det er 1.56 meter dypt.
Jeg klarer å finne arealet men jeg klarer ikke å finne volumet av sirkel området av bassenget.
jeg trenger svar litt kvikt fordi jeg har muntlig eksamen i morgen.
TC
Jeg bruker d for dybden, og h for høyden. Høyden er "høyden i arealet".
Hvis bassenget har den samme dybden hele veien, så kan du bruke formelen for en sylinder.
Siden bassenget er formet som en halvsirkel, må vi dividere svaret med 2 (eller multiplisere med en halv).
Volumet av den andre delen, er prisme. Da har vi volumformenel:
Grunnflaten, eller arealet for en trekant, får vi fra denne formelen:
Hvis vi nå kombinerer alt dette, får vi:
Dere andre er enige i dette?
Last edited by MatteNoob on 11/06-2008 10:40, edited 1 time in total.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Ja, eg er einig med deg. Det var det samme eg og skreiv over trur eg; men du forklarte det betre og rekna uttrykket lenger ut enn kva eg gjorde. Bra at me har slike som deg som kan forklara godt.
96xy wrote:Ja, eg er einig med deg. Det var det samme eg og skreiv over trur eg; men du forklarte det betre og rekna uttrykket lenger ut enn kva eg gjorde. Bra at me har slike som deg som kan forklara godt.
Takk for det, hehe.
Jeg byttet ut h i volumformlene med d, for når man skal regne grunnflaten (arealet) bruker vi jo også "høyden", men da "høyden i planet". Blir ikke dette riktig nå da?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.