1P konta 1T som forberedelse til R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Hei, skal ta R1 til høsten og er så spent så spent. Et problem er at jeg fikk feil matte i året som gikk - skolen fant ut at 1P (praktisk matte for folk som ikke har tenkt å ta matte videre) var sikkert noe som passet bra for alle. Jeg (med flere) ante ikke at det fantes flere typer matte og trodde alt var som det skulle. Men etterhvert ble vi mistenksomme da matten var litt vel enkel av typen finn den billigste kjøtteigen.

Så spørsmålet er... har folk noen tips om små og store huller som bør dekkes i gapet mellom 1p og 1T ?

Mistenker at jeg burde øvd meg på å faktorisering av uttrykk av ymse slag, men det er vanskelig å vite hva man ikke vet, om dere forstår. :)
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Slux
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 06/09-2007 20:19

Virkelig leit å høre om situasjonen din - virket som skolene var veldig dårlig forberedt på skillet mellom 1P og 1T. Selv fikk jeg streng beskjed om at 1P var veien å gå for meg, etter matematikkprøve første matematikktime etter en sommer med null regning. Fulgte selvføgelig ikke "rådet" å endte opp med å bli en av de beste i 1T klassa..

Var det ingen andre på skolen din som tok 1T? Hadde seriøst vurdert å klaget inn læreren/skolen for utdanningsforbundet eller lignende... Ville kjøpt meg en 1T bok fra samme forlag som du kjøpte 1P boka di i (om du var fornøyd) så bla deg gjennom. Det meste er forståelig, det du evt ikke forstår får du fort hjelp med her inne. Tror emnene du mangler er faktorisering, som du sier selv, vektorer, noe innen sannsynlighet og logaritmer - sikkert mer som jeg ikke husker.

Lykke til!
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Takk for svar. Ja jeg ble gangkse oppgitt ja, men "skaden" er skjedd, så det hjelper liksom ikke meg at det ikke er min feil. Litt surt å bruke [symbol:tilnaermet] 550 kr på en bok som bare er tildels annerldes en den jeg har fra før. Kanskje jeg bare skal ta med digitalkamera og fotografere de kritiske sidene fra boka inne i butikken? Hehe... er det lov? :P I såfall er det så nerd å gjøre at jeg i såfall måtte kledd meg ut med løsbart og det hele... huff jeg aner skandaler og agurknytt i horisonten
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Rolfie
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/05-2008 16:16
Kontakt:

Se her: http://www.matematikk.net/kunloeft/vg%201%20T.php
Der kan du hvertfall se hva 1T består av, og ta det derfra;)
-rolF
R1:F1
96xy
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 272
Registrert: 01/10-2007 22:30

Hei :)

Eit anna emne som eg trur 1P elevar ikkje hadde, men som 1T elevar hadde var derivasjon. 1T hadde mykje meir funksjonslære. I tillegg til dette trur eg ikkje 1P elevar hadde trigonometri(definisjon;tangens, sinus, cosinus). Derivasjon var i alle fall heilt nytt for meg. Me hadde aldri hatt dette på ungdomskulen før. Derfor anbefalar eg å sjå litt på dette.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

De emnene du bør kunne er: Logarite, derivasjon, sannsynlighetsregning, trigometri som er ulikt fra P-boka, tror jeg.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Ok, takker så mye. Får tette de verste hullene i sommerferien - litt kjedelig og baklengs, bør vel friske litt opp grunnleggende faktorisering fra ungdomskolenivå opså :)
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Utrolig uprofesjonellt av skolen din...
Svar