Kvadratrøtter og kvadratter II

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

[tex] \sqrt[3]{(-a)^3} [/tex]


I fasiten står det -a. Men hva hvis a var 10. Ville ikke da svaret blitt -1000. Og da ville ikke a ha samme verdien?
ærbødigst Gill
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Tenk litt over hva tredjerot er, så ser du nok hvorfor svaret er -a
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

Sant ja selvfølgelig så lenge roten og det man opphøyer i er det samme blir tallet det samme selvfølgelig. Så meg blind på eksponenten og glemte roten :roll:

Men hvis det hadde vært

[tex] \sqrt{(-a)^2} [/tex]

hadde vi hatt et problem. opphøyer man først får man a, tar man kvadratroten først får man et imaginært tall eller blir det et komplekst tall?


Det blir et komplekst tall ser det ut som.

http://no.wikipedia.org/wiki/Komplekst_tall
Last edited by gill on 29/06-2008 19:49, edited 2 times in total.
ærbødigst Gill
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 393
Joined: 28/02-2008 19:29
Location: Trondheim

[tex](-a)^2=a^2[/tex]

Så lenge a er et reellt tall, så er a^2 positiv. Tar vi kvadratroten av dette får vi a.
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

Men hva hvis vi tar rota først

[tex] \sqrt{(-10)^2} [/tex]


Vent litt sant sant sant [tex] -10^2 [/tex] er det samme som 100 bare skrevet på en annen måte :wink:
ærbødigst Gill
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 393
Joined: 28/02-2008 19:29
Location: Trondheim

Nei, [tex](-10)^2=100[/tex].
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

Ja sant igjen BMB :roll:

uten parantes blir det feil


[tex] (-10)^2=100 [/tex]

[tex] -10^2\ne100 [/tex]

[tex] -10^2=-100 [/tex]

Nå skulle jeg være i mål.......
ærbødigst Gill
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 393
Joined: 28/02-2008 19:29
Location: Trondheim

Det stemmer; det er viktig med paranteser. Prøv nå å løse denne ligningen :wink:

[tex]x^2=(-10)^2[/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Og etter han har tatt den, så vil jeg at han skal ta denne:

[tex]x^{\frac 12} = \sqrt[3]{(28-1)}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

BMB wrote:Det stemmer; det er viktig med paranteser. Prøv nå å løse denne ligningen :wink:

[tex]x^2=(-10)^2[/tex]

Jeg går til verket slik


[tex] x^2=100 [/tex]


[tex] x=10 [/tex]
ærbødigst Gill
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 393
Joined: 28/02-2008 19:29
Location: Trondheim

Gill; det var jeg faktisk ganske sikker på at du kom til å gjøre. Her er millionspørsmålet: hvorfor er ikke svaret fullstendig?
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

MatteNoob wrote:Og etter han har tatt den, så vil jeg at han skal ta denne:

[tex]x^{\frac 12} = \sqrt[3]{(28-1)}[/tex]

Den her må jeg løse ved hjelp av kalkulator

[tex] x=\sqrt{27} [/tex]


[tex] x=5,2 [/tex]


Takk folkens for leksjonen 8-) Hva sies om mine svar....... :?:
ærbødigst Gill
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

BMB lurer på om det finnes andre tall, som opphøyd i andre gir 100.
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Den siste der er nok feil. Husk at [tex]x^{\frac 12} = \sqrt x[/tex]
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

Emomilol wrote:BMB lurer på om det finnes andre tall, som opphøyd i andre gir 100.

Skal man skrive

[tex] x^2=-10^2 [/tex]


[tex] x^2=100 [/tex]

[tex] x=10 \,\, \wedge\,\, x=-10 [/tex]

Når man først har fått [tex] x^2=100 [/tex] kan x være 10 eller -10?
ærbødigst Gill
Post Reply