[tex] \sqrt[3]{(-a)^3} [/tex]
I fasiten står det -a. Men hva hvis a var 10. Ville ikke da svaret blitt -1000. Og da ville ikke a ha samme verdien?
Kvadratrøtter og kvadratter II
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Sant ja selvfølgelig så lenge roten og det man opphøyer i er det samme blir tallet det samme selvfølgelig. Så meg blind på eksponenten og glemte roten 
Men hvis det hadde vært
[tex] \sqrt{(-a)^2} [/tex]
hadde vi hatt et problem. opphøyer man først får man a, tar man kvadratroten først får man et imaginært tall eller blir det et komplekst tall?
Det blir et komplekst tall ser det ut som.
http://no.wikipedia.org/wiki/Komplekst_tall

Men hvis det hadde vært
[tex] \sqrt{(-a)^2} [/tex]
hadde vi hatt et problem. opphøyer man først får man a, tar man kvadratroten først får man et imaginært tall eller blir det et komplekst tall?
Det blir et komplekst tall ser det ut som.
http://no.wikipedia.org/wiki/Komplekst_tall
Last edited by gill on 29/06-2008 19:49, edited 2 times in total.
ærbødigst Gill
Og etter han har tatt den, så vil jeg at han skal ta denne:
[tex]x^{\frac 12} = \sqrt[3]{(28-1)}[/tex]
[tex]x^{\frac 12} = \sqrt[3]{(28-1)}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob wrote:Og etter han har tatt den, så vil jeg at han skal ta denne:
[tex]x^{\frac 12} = \sqrt[3]{(28-1)}[/tex]
Den her må jeg løse ved hjelp av kalkulator
[tex] x=\sqrt{27} [/tex]
[tex] x=5,2 [/tex]
Takk folkens for leksjonen


ærbødigst Gill
BMB lurer på om det finnes andre tall, som opphøyd i andre gir 100.
Den siste der er nok feil. Husk at [tex]x^{\frac 12} = \sqrt x[/tex]
Emomilol wrote:BMB lurer på om det finnes andre tall, som opphøyd i andre gir 100.
Skal man skrive
[tex] x^2=-10^2 [/tex]
[tex] x^2=100 [/tex]
[tex] x=10 \,\, \wedge\,\, x=-10 [/tex]
Når man først har fått [tex] x^2=100 [/tex] kan x være 10 eller -10?
ærbødigst Gill