Ekte "tilfeldighet".

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann

Heisann.

Mange ganger har jeg lurt på om noe virkelig er random. Etter å ha lekt litt med sannsynlighet (1-, 2 og 3MX nivå), ville jeg prøve ut noe ved å programmere et lite skript i php for å sjekke om en av funksjonene innebygget i PHP virkelig var random.

Jeg kjørte 10 forsøk av 1 million valg, blant tall fra 0-36. Etter 10 millioner valg, var det ekstremt liten variasjon, og blant enkeltforsøkene à 1 million valg, var det også ekstremt liten variasjon. Jeg tenkte derfor at dette ikke var random, for da ville man jo fått noen større avvik?

Uansett, jeg surfet litt rundt og fant Random.org. Her bruker de støy fra universet for å få til, det de kaller, ekte randomness. De har blant annet flere applikasjoner på nettsiden, blant annet kast av terninger og trekking av kort. Jeg synes dette var veldig fascinerende, og ville derfor dele det med dere andre :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aksiom
Cayley
Cayley

Mennesker kan ikke skape "ekte" tilfeldighet nei :) Stråling fra radioaktive materialer er visst også tilfeldig. Som i "absolutt tilfeldig"
Charlatan
Guru
Guru

Det kommer an på hvordan vi definerer ekte tilfeldighet. Vi kan ikke vite sikkert at det ikke er noe system i hvordan radioaktive materialer emitterer stråling. Men hvis man regner på det, kan man statistisk vise at det er en enormt liten sannsynlighet for at det er tilfeldig om et atom skal emittere stråling i et visst tidsintervall til et annet.
FredrikM
Poincare
Poincare

Mener å ha lest at retningen av utsendte kvanter eller noe sånt (lenge siden jeg leste det, så klag gjerne på ordbruken) er helt tilfeldig.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
IvarOfte
Fibonacci
Fibonacci

Se for deg følgende: Et lyskryss, noen biler svinger til venstre, noen til høyre og noen kjører rett fram. Du noterer ned og kommer fram til at 27% svinger til venstre, 42% kjører rett fram og 31% svinger til høyre. Konklusjonen blir da at det f.eks. er 27% sjanse for at en tilfeldig bil svinger til venstre. Dette virker tilfeldig for deg, som betrakter dette utenfra, men det er egentlig ikke tilfeldig. Hver fører vet hvor han/hun skal kjøre, så sannsynligheten du har regnet ut er en sannsynlighet i mangel av informasjon om hvor hver enkelt fører vil kjøre hen. Det som skjer her ikke altså ikke "ekte" tilfeldig.

MEN, nå erstatter vi bilene med partikler som kan befinne seg i tre forskjellige kvantetilstander. de skytes mot et måleapparat som kan gi tre forskjellige utslag, avhengig av hvilken tilstand hver partikkel er i. Vi gjør det enkelt og sier at partiklene består av en blanding der 27% er i den første tilstanden, 42% i den andre, og 31% i den tredje. Omtrent samme situasjon som for bilene.

Så kommer poenget: i kvanteverdenen er det mulig for hver enkelt partikkel å befinne seg i en blandingstilstand, der vi bare kan beregne sannsynligheten for at partikkelen gir et bestemt utslag i apparatet. Selv om vi har fullstendig info om hver av partiklene, kan vi bare uttale oss om sannsynligheten for at apparatet vil gi det første, andre eller tredje utslaget. Vi sier at partiklene befinner seg i en superposisjon av de tre tilstandene.

Ergo, dette er noe som kan kalles ekte tilfeldighet. Bilenes retning virker tilfeldig i mangel av informasjon, men når vi gjør målinger av partikler der hver partikkel befinner seg i en superposisjon av tre tilstander, ser vi noe som er ekte tilfeldig. det betyr at det er tilfeldig til tross for at vi har fullstendig info om partiklenes tilstand.

Så der har dere svaret.
Post Reply