Jeg lurer på hva man bruker andregradslikninger til. Hvis man ganger opp en annengradslikning
[tex] 12x^2-4x-2=0\, \\ \, 24x^2-8x-4=0[/tex]
Da får man de samme nullpunktene. Og hvis man skal løse en likning så vil man finne de samme verdiene for x.
Men hvis y er en framstilling av et flys luftbane for. eks. da kan man ikke gange med 2? Det ville jo gi helt andre koordinater?
annengradslikninger
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
mener jeg fant det ut får en tid sia... men har glemt detgill wrote:Jeg lurer på hva man bruker andregradslikninger til. Hvis man ganger opp en annengradslikning
[tex] 12x^2-4x-2=0\, \\ \, 24x^2-8x-4=0[/tex]
Da får man de samme nullpunktene. Og hvis man skal løse en likning så vil man finne de samme verdiene for x.
Men hvis man y er en framstilling av et flys luftbane for. eks. da kan man ikke gange med 2? Det ville jo gi helt andre koordinater?

enn annen grads likning hvor [tex]ax^2+bx+c=0[/tex] er like
en likning der hvor [tex]d(ax^2+bx+c)=0[/tex] fordi [tex]\frac{d}{0}[/tex] alltid er 0.
så hvis [tex]y[/tex] ikke er lik [tex]0[/tex] så gjelder ikke denner regelen lenger fordi [tex]\frac{y}{d}[/tex] er ikke like [tex]0[/tex] hvis ikke [tex]d=0[/tex]
en likning der hvor [tex]d(ax^2+bx+c)=0[/tex] fordi [tex]\frac{d}{0}[/tex] alltid er 0.
så hvis [tex]y[/tex] ikke er lik [tex]0[/tex] så gjelder ikke denner regelen lenger fordi [tex]\frac{y}{d}[/tex] er ikke like [tex]0[/tex] hvis ikke [tex]d=0[/tex]
Last edited by Thales on 26/07-2008 14:31, edited 9 times in total.
Man bruker helst vektorer og parametriserte kurver til å beskrive fysiske kvantiteter. Kan gjerne sees på som om utgangsfarten, utgangspunktet og endepunktet er det samme, men at vinkelen endres mellom vektoren [tex]\vec{v}[/tex] og x-komponenten av vektoren reduseres og y-komponenten får mer fart.
Håper det ikke ble for obskurt

Jeg gjør et forsøk på noe vettugt.....bartleif wrote:Man bruker helst vektorer og parametriserte kurver til å beskrive fysiske kvantiteter. Kan gjerne sees på som om utgangsfarten, utgangspunktet og endepunktet er det samme, men at vinkelen endres mellom vektoren [tex]\vec{v}[/tex] og x-komponenten av vektoren reduseres og y-komponenten får mer fart.
En parameter for en linje skrives å formen [tex]y=a\cdot x^2\,+\,bx\,\,+\,c[/tex]
Matematisk kan man gange både høyre og venstre side og få samme verdi for 1y, så da slipper man problemet.
Når du snakker om at vinklene mellom vektorene endres er jeg veldig usikker. En vektor som består av en annengradslikning er i bunn og grunn på papiret summen av farten loddrett og farten vannrett. Disse to vektorenes styrke gir flyets stigningstall til et hvert punkt?......hjernene min er en het potet nå.....det får holde.....puuh. Sikkert helt på jordet

Merker jeg må lese litt mer på vektorer også

ærbødigst Gill