Vektor-hjelp ønskes!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Hei,

Trenger hjelp med en oppgave som lyder som følger:

La ABC være en vilkårlig trekant og la S være et punkt på BC slik at BS = 2SC. Vis at AS = 1/3 AB + 2/3 AC.

Fet skrift er brukt for å markere vektorer.

Håper på svar :D
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Du har fått oppgitt at S deler linjestykket BC i tre deler, hvor BS er [tex]\frac{2}{3}[/tex] av linjestykket.

Tegn opp trekanten og lag punktet S, tegn deretter [tex]\vec{AS}[/tex] og lag hjelpelinjer fra S ned på AB.

Husk at hjelpelinjen fra S ned til AB skal være parallell med [tex]\vec{AC}[/tex], da ser du det med en gang :)

Hvis ikke, skal jeg prøve å lage en geogebrafil, blir uten vektorer da, får ikke de helt til enda :)
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Hjelpelinjen fra S ned på AB er nå tegnet opp. Ser da at vi får en vektorsum for AS som ser ut som om er 1/3 AB + 2/3 AC. Men finnes det ikke noe annet som underbygger denne påstanden? At noe "ser ut" som det er this and that, er vel sjeldent matematisk gyldig? Kan hende at det hele er åpenbart, og at jeg er svært kort for pannen nå, men... :)
Heppet
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 29/12-2007 19:13

skjønte ikke helt greia til bartleif jeg heller :)

For å bevise det matematisk:

AS=AB+(2/3)BC
BC=-AB+AC

Derfra kommer du kanskje litt videre selv
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Oops... :oops: Som for øvrig er mitt standardsvar når jeg får hjelp her på matematikk.net. Men, takk for hjelpen :)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Kanskje jeg og burde begynne med oops, var bra du hjalp oss begge Heppet :)
Nettopp hatt om vektorer, hadde tydeligvis ikke helt fått med meg visse ting, bra du postet mari!!! :)
Svar