Isomorphism Extension Theorem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Camlon1
Noether
Noether

Jeg kan ikke uttrykkene på norsk, så alle uttrykkene mine vil bli på engelsk.

Jeg jobber med Isomorphism Extension Theorem og har klart å sette meg litt fast. Jeg kjenner til the conjugate isomorphism [tex] \psi _{\alpha, \beta} : F(\alpha) \rightarrow F(\beta) [/tex] og ideen ligger ved at man skal extend mappen [tex]\sigma : F \rightarrow F'[/tex] til en mapping.

[tex]\tau : E \rightarrow E \subseteq \overline{F'}[/tex]

Jeg forstår dette sånn halveis. F.eks. [tex]\overline{\mathbb{Q}}[/tex] som består av alle tall algebraisk over [tex] \mathbb{Q}.[/tex]. Da vil det eksistere en isomorphic mapping fra f.eks. [tex]E=\mathbb{Q}(\alpha, \beta}[/tex] til en subgruppe av [tex]\overline{\mathbb{Q}}[/tex]

De sier også at om [tex]\alpha, \beta[/tex] er algebraisk over [tex] \mathbb{Q}.[/tex] vil det være en automorphism, mens hvis de ikke er algebraisk er det ikke en automorphism. Jeg forstår at det er umulig å få til en automorphism om de ikke er algebraisk. Det er klart fra at
[tex]E \cancel{\subset} \overline{\mathbb{Q}}[/tex] Det jeg ikke forstår er de isomorphic mappingene. De sier jo at alle automorphism den kan ha, er isomorphic mappinger, men at den kan ha isomorhic mappinger i tillegg. Hvordan da?

Jeg får også problemer når jeg skal prøve å løse oppgaver fra den seksjonen. F.eks. en oppgave

Describe all extensions of the identity map of [tex] \mathbb{Q}.[/tex] to an isomorphic mapping [tex] \mathbb{Q}.(2^{1/3}, \sqrt3)[/tex] Kan noen forklare meg hvordan man gjør den oppgaven og kanskje finne ut hvor tankegangen min krasjer på dette feltet, takk.
-------------------------------------------

flytta til riktig forum; Janhaa
Last edited by Camlon1 on 15/08-2008 20:44, edited 1 time in total.
Post Reply