Kurven K er gitt ved: [tex]r=\sqrt{(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2} \; , \; \theta \in[0,2\pi][/tex].
Finn arealet av det flatestykket som er avgrenset av K.
Kanskje kan jeg skrive denne r som [tex]\sqrt{5^2+4^2 (cos^2 \theta+sin^2 \theta)}=\sqrt{41 \cdot 1}[/tex] Jeg tar kanskje feil å gå fram slik.
Kan noen snille folk hjelpe meg?
Areal av et bestemt flatestykket.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Mr, "ekke" dette en polarkurve, hvis areal er [tex]\,\,A={1\over2 }\int_0^{2\pi}(r(\theta))^2\,{\rm d\theta}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Jo,klart janhaa.Så jeg prøver meg fram her for jeg får den ikke helt til,jeg gjør feil et sted men vet ikke hvor;
[tex]\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} (\sqrt{(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2})^2 \; d \theta =\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2} \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2cos^2 \theta + 4^2sin^2 \theta \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2 + 4^2 cos^2 \theta+sin^2\theta \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2 + 4^2 \cdot 1 \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} 41 \; d \theta[/tex]
Hvor gjør jeg feil?Kan noen vise hvordan det skal være?
[tex]\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} (\sqrt{(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2})^2 \; d \theta =\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2} \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2cos^2 \theta + 4^2sin^2 \theta \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2 + 4^2 cos^2 \theta+sin^2\theta \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2 + 4^2 \cdot 1 \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} 41 \; d \theta[/tex]
Der starter feilen din.Wentworth wrote:Jo,klart janhaa.Så jeg prøver meg fram her for jeg får den ikke helt til,jeg gjør feil et sted men vet ikke hvor;
[tex]\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} (\sqrt{(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2})^2 \; d \theta =\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {(5cos \theta)^2 + (4sin \theta)^2} \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2cos^2 \theta + 4^2sin^2 \theta \; d \theta\underline{=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2 + 4^2 cos^2 \theta+sin^2\theta}} \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} {5^2 + 4^2 \cdot 1 \; d \theta=\frac{1}{2} \int_{0}^{2\pi} 41 \; d \theta[/tex]
Benytt deg av identiteten: [tex]\cos^2{x} + \sin^2{x} = 1[/tex]
Du har integranden
[tex]5^2 \cos^2 \theta + 4^2 \sin^2\theta[/tex]
Skriv om til:
[tex]5^2\cdot (1-\sin^2 \theta) + 4^2 \sin^2\theta = \underline{5^2 - 9\sin^2 \theta[/tex]
Vi vet at
[tex]\cos(2x) = 1-2\sin^2 x \\ \, \\ \Downarrow \\ \, \\ \sin^2 x = \frac{1-\cos(2x)}{2}[/tex]
Og da får vi:
[tex]25-9\cdot \left(\frac 12 - \frac 12\cos(2x)\right) = \underline{\frac{41}{2}-\frac 92\cos(2x)}[/tex]
Dette gir:
[tex]A = \frac 12 \int_0^{2\pi}\left(\frac{41}{2}-\frac 92 \cos(2\theta)\right)\rm{d}\theta = \frac 12 \left[\frac{41}{2}\theta - \frac 94\sin(2\theta)\right]_0^{2\pi} = F(2\pi) - F(0) = \frac{2\pi \cdot 41}{4} = \frac{\cancel 2 \pi \cdot 41}{2\cdot\cancel 2} = \underline{\underline{\frac{41\pi}{2}}}[/tex]
PS: Du sa til meg på MSN at du skulle komme hit og gi meg fotmassasje i 1 time dersom jeg tok den. Jeg tror sørlandsekspressen går fra Oslo i 6-tiden. :]
[tex]5^2 \cos^2 \theta + 4^2 \sin^2\theta[/tex]
Skriv om til:
[tex]5^2\cdot (1-\sin^2 \theta) + 4^2 \sin^2\theta = \underline{5^2 - 9\sin^2 \theta[/tex]
Vi vet at
[tex]\cos(2x) = 1-2\sin^2 x \\ \, \\ \Downarrow \\ \, \\ \sin^2 x = \frac{1-\cos(2x)}{2}[/tex]
Og da får vi:
[tex]25-9\cdot \left(\frac 12 - \frac 12\cos(2x)\right) = \underline{\frac{41}{2}-\frac 92\cos(2x)}[/tex]
Dette gir:
[tex]A = \frac 12 \int_0^{2\pi}\left(\frac{41}{2}-\frac 92 \cos(2\theta)\right)\rm{d}\theta = \frac 12 \left[\frac{41}{2}\theta - \frac 94\sin(2\theta)\right]_0^{2\pi} = F(2\pi) - F(0) = \frac{2\pi \cdot 41}{4} = \frac{\cancel 2 \pi \cdot 41}{2\cdot\cancel 2} = \underline{\underline{\frac{41\pi}{2}}}[/tex]
PS: Du sa til meg på MSN at du skulle komme hit og gi meg fotmassasje i 1 time dersom jeg tok den. Jeg tror sørlandsekspressen går fra Oslo i 6-tiden. :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Imponerende. 

Eventuelt kan du benytte deg av en sammenheng utledet av mrcreosote tidligere på forumet:
[tex]\frac{1}{2}\int_0^{2\pi} 25 - 9\sin^{2}{\theta}\rm{d}\theta = \frac{1}{2}(25\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta - 9\int_0^{2\pi}\sin^2{\theta}\rm{d}\theta)[/tex]
[tex]= \frac{1}{2}\large\left(25\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta - \frac{9}{2}\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta\large\right) = \frac{41}{4}\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta = \frac{41\pi}{2}[/tex]
[tex]\frac{1}{2}\int_0^{2\pi} 25 - 9\sin^{2}{\theta}\rm{d}\theta = \frac{1}{2}(25\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta - 9\int_0^{2\pi}\sin^2{\theta}\rm{d}\theta)[/tex]
[tex]= \frac{1}{2}\large\left(25\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta - \frac{9}{2}\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta\large\right) = \frac{41}{4}\int_0^{2\pi}\rm{d}\theta = \frac{41\pi}{2}[/tex]
Last edited by zell on 20/08-2008 13:05, edited 1 time in total.
Hei, Zell.
Etter jeg hadde løst denne oppgaven, så samtalet Wentworth og jeg på MSN. Jeg lurte på om han ikke ville spørre etter alternative løsninger, som hadde færre steg, men du kom jo med en uten at han spurte.
Kunne du vist til mrcreosote sitt innlegg?
Edit: Leifer'n was here.
Etter jeg hadde løst denne oppgaven, så samtalet Wentworth og jeg på MSN. Jeg lurte på om han ikke ville spørre etter alternative løsninger, som hadde færre steg, men du kom jo med en uten at han spurte.

Kunne du vist til mrcreosote sitt innlegg?
Edit: Leifer'n was here.
Last edited by MatteNoob on 20/08-2008 11:44, edited 1 time in total.
Men skjønner du hva som egentlig skjer? Jeg ser faktisk ikke hvorfor [tex]sin^2 \theta [/tex] forsvinner til fordel for 1, gjør du?Wentworth wrote:Jeg følte at zell hadde noe å legge der.Takk zell!
Er det pga grensene?
[tex]x = \{2\pi,\, 0\}[/tex] gir [tex]\cos^2 x = 1[/tex]
Er det derfor du kan bruke dette? Vær grei og forklar :]
[tex]x = \{2\pi,\, 0\}[/tex] gir [tex]\cos^2 x = 1[/tex]
Er det derfor du kan bruke dette? Vær grei og forklar :]
Foresten;
[tex]\frac{1}{2}\int_0^{2\pi} 25 - 9\sin^{\theta}\rm{d}\theta[/tex]
I integranden her skal sin være opphøyd i andre isteden hvis jeg tenker riktig.
I integranden her skal sin være opphøyd i andre isteden hvis jeg tenker riktig.
Last edited by Wentworth on 20/08-2008 15:03, edited 2 times in total.
Nå finner jeg ikke igjen det omtalte innlegget, så jeg får prøve så godt jeg kan å gjengi det.
For [tex]n \in \mathbb{N}[/tex]
Vil følgende gjelde:
[tex]\int_0^{2\pi} \cos^2{(nx)}\rm{d}x = \int_0^{2\pi} \sin^2{(nx)}\rm{d}x[/tex]
Vi ser derfor at:
[tex]\frac{1}{2}\int_0^{2\pi} \cos^2{(nx)}+\sin^2{(nx)}\rm{d}x = \int_0^{2\pi}\cos^2{(nx)}\rm{d}x[/tex]
Følgelig må:
[tex]\int_0^{2\pi}\cos^2{(nx)}\rm{d}x = \int_0^{2\pi}\sin^2{(nx)}\rm{d}x = \frac{1}{2}\int_0^{2\pi}\rm{d}x[/tex]
Merk: Dette gjelder kun for heltallige perioder.
Det vil også gjelde for andre heltallige grenseverdier.
For [tex]n \in \mathbb{N}[/tex]
Vil følgende gjelde:
[tex]\int_0^{2\pi} \cos^2{(nx)}\rm{d}x = \int_0^{2\pi} \sin^2{(nx)}\rm{d}x[/tex]
Vi ser derfor at:
[tex]\frac{1}{2}\int_0^{2\pi} \cos^2{(nx)}+\sin^2{(nx)}\rm{d}x = \int_0^{2\pi}\cos^2{(nx)}\rm{d}x[/tex]
Følgelig må:
[tex]\int_0^{2\pi}\cos^2{(nx)}\rm{d}x = \int_0^{2\pi}\sin^2{(nx)}\rm{d}x = \frac{1}{2}\int_0^{2\pi}\rm{d}x[/tex]
Merk: Dette gjelder kun for heltallige perioder.
Det vil også gjelde for andre heltallige grenseverdier.
Hjertlig takk, Zell.
Selvfølgelig tenker du riktig her. Hvorfor er du usikker på det? Det er jo ikke noe argument i funksjonen engang, så det der er en simpel notasjonsfeil.Wentworth wrote:Foresten;
I integranden her skal sin være opphøyd i andre isteden for theta hvis jeg tenker riktig.