et lotteri er det i alt 10000 lodd. Det er 20 gevinster med verdi 1200kr, 50 gevinster med verdi 600kr,100gevinster med verdi 200 kr og 500 med verdi 50 kr. VI trekker tilfeldig ett lodd og lar X være verdien av gevinsten. Finn sannsynlighetene.
b)P(X=0)
Kan noen forklare litt mer?
Sannsynlighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Fant ut, gjorde et hypergeometrisk forsøk. Så denne er grei.
Men videre står det en oppgave:
Finn.
d) P(X>50)
Jeg gjorde et hypergeometrisk forsøk for 100 gevinst først. Deretter hypergeometrisk forsøk for 500 gevinst. Også la jeg samme disse to sannsynlighetene som jeg fikk av de to hypergeometriske forsøkene.Men får 0,065 til svar og det blir jo feil, det riktige svaret skal være 0,017.
Hva får dere til svar når dere løser denne oppgave d?
Men videre står det en oppgave:
Finn.
d) P(X>50)
Jeg gjorde et hypergeometrisk forsøk for 100 gevinst først. Deretter hypergeometrisk forsøk for 500 gevinst. Også la jeg samme disse to sannsynlighetene som jeg fikk av de to hypergeometriske forsøkene.Men får 0,065 til svar og det blir jo feil, det riktige svaret skal være 0,017.
Hva får dere til svar når dere løser denne oppgave d?
"et lotteri er det i alt 10000 lodd. Det er 20 gevinster med verdi 1200kr, 50 gevinster med verdi 600kr,100gevinster med verdi 200 kr"
(20+50+100)/10000
EDIT: Ser forøvrig ikke hva du skal med hypergeometriske forsøk. Du trekker ett lodd, og du vil vite sannsynligheten for å vinne på akkurat det loddet. Tror mange ungdomsskoleelever vil greie oppgaven enkelt hvis du skriver om P(X>50) til "finn sannsynligheten for at du får en gevinst større enn 50 kroner".
(20+50+100)/10000
EDIT: Ser forøvrig ikke hva du skal med hypergeometriske forsøk. Du trekker ett lodd, og du vil vite sannsynligheten for å vinne på akkurat det loddet. Tror mange ungdomsskoleelever vil greie oppgaven enkelt hvis du skriver om P(X>50) til "finn sannsynligheten for at du får en gevinst større enn 50 kroner".
Man skal jo ikke ta med 50 da for det skal være over 50, det kan man lese av denne oppgaven P(X>50) altså er X variabelen større enn 50 derfor skal man ikke ta med 50 men de verdiene som er større enn 50, det er slik jeg leser av,men får feil svar.Det skal jo være en måte å lese denne på kan noen forklare?